Europejczycy boją się o prywatność w erze AI. Czego najbardziej?

Autor. Samsung
9 na 10 Europejczyków obawia się o swoją prywatność w erze sztucznej inteligencji i technologii smart – wynika z badania przeprowadzonego przez Samsung. A przecież mówimy o rozwiązaniach, które coraz mocniej wkraczają do naszej codzienności. Na co przede wszystkim zwracają uwagę użytkownicy?
Materiał sponsorowany
Badaniem, przeprowadzonym w kwietniu br. przez FleishmanHillard TRUE Global Intelligence we współpracy z Focaldata, objętych zostało 8 tys. osób reprezentujących pokolenia Y (roczniki 1981-1996) oraz Z (1997- 2021), zamieszkujących Stary Kontynent (Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Chorwacja i Grecja).
Analiza przykuwa uwagę i skłania do refleksji nie tylko nad obecnością innowacyjnych technologii w naszym życiu, ale również ludzkiego aspektu obcowania z np. AI.
Czytaj też
Powód do niepokoju
„Ponad jedna trzecia (36 proc.) młodych osób nigdy nie zastanawia się nad bezpieczeństwem swoich inteligentnych urządzeń, mimo że prawie połowa (49 proc.) myśli o prywatności w smartfonie na co dzień” – czytamy w wynikach.
Jak wskazuje Samsung, to „martwe pole” może niepokoić, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę popularność inteligentnych urządzeń, z których korzystamy. Pokazują to m.in. dane dotyczące wyposażenia europejskich domów – coraz więcej w nich innowacyjnych sprzętów. Według szacunków, do 2028 r. ich liczba na Starym Kontynencie ma przekroczyć 100 mln.
Czytaj też
Prywatność w erze AI. Czego się boimy?
Dla wielu zarządzanie prywatnością wydaje się być przytłaczające. 20 proc. respondentów uważa, że to temat zbyt skomplikowany, z kolei 75 proc. twierdzi, iż bardzo stresujący.
Najczęściej za stresujące uznają je Hiszpanie – taką opinię wyraziło aż 88 proc. respondentów. Tuż za nimi są Grecy (87 proc.), a następnie Francuzi i Włosi – po 75 proc.
Wyniki badania Samsung
Czego w dużej mierze dotyczą obawy? Ankietowani głównie wskazali na ryzyko kradzieży pieniędzy (67 proc.) oraz niepokój związany z wykorzystaniem metadanych do identyfikacji użytkowników (56 proc.).
Tu pojawia się wątek edukacji, a w zasadzie luki, która występuje w tym ważnym obszarze. Europejczykom brakuje świadomości w zakresie prywatności. Oczywiście sytuacja się zmienia i trend staje się pozytywny, jednak wciąż wiele osób nie czuje się gotowych do podjęcia stosownych działań.
- Tylko 13 proc. badanych twierdzi, że ma „bardzo dużą" wiedzę na temat prywatności;
- Zaledwie połowa (48 proc.) jest świadoma danych, które gromadzą ich aplikacje i urządzenia;
- 3 na 10 (31 proc.) akceptuje domyślne ustawienia w aplikacjach dobrze ich nie rozumiejąc;
- Prawie dwie trzecie (64 proc.) uważa, że nigdy nie będzie w stanie w pełni kontrolować prywatności na swoich urządzeniach;
- Ponad dwie trzecie (67 proc,) oczekuje lepszej edukacji w zakresie danych i prywatności;
- Tylko 1 na 2 (50 proc.) konsumentów twierdzi, że ufa markom, które poważnie traktują ochronę danych.
Warto podkreślić jeszcze inny ważny wątek – większość ankietowanych chce kontrolować proces przetwarzania danych na swoich urządzeniach. Przy zakupie sprzętu aż 80 proc. osób stawia na pierwszym miejscu możliwość kontroli, a dopiero później kieruje się marką.
Czytaj też
- Samsung wprowadza One UI 8. Nowa jakość dzięki AISponsorowany
Nie wykorzystujemy potencjału technologii
Obawy dotyczące prywatności sprawiają, że użytkownicy nie wykorzystują w 100 proc. możliwości, jakie oferują nowoczesne technologie.
Jak wynika z badań, w ciągu ostatnich 12 miesięcy ok. 18 proc. konsumentów nie dopuściło do przesłania danychpomiędzy ich urządzeniami ze względu na niepokój dotyczący bezpieczeństwa. W efekcie niewielu skorzystało ze spersonalizowanych ustawień, aktualizacji czy rekomendacji.
Zdaniem ankietowanych, sytuację zmieniłoby posiadanie pewność, że dane są odpowiednio chronione (64 proc.), a także lepsze zrozumienie potencjału technologii sztucznej inteligencji z perspektywy codziennego życia.
Czytaj też
Najwyższy poziom ochrony
Samsung podejmuje wysiłki, aby zmienić nastawienie konsumentów do innowacji. Realizuje szereg inicjatyw oraz rozwija produkty, które gwarantują najwyższą jakość zabezpieczeń i przejrzystą kontrolę prywatności. W świecie AI to absolutna konieczność.
„Prywatność klientów to nasz priorytet. Jest kluczowym punktem naszych działań. Dbamy o bezpieczeństwo danych użytkowników, bo chcemy, aby mieli pewność, że są chronieni i mogą korzystać w pełni z dobrodziejstw technologii” – mówi w rozmowie z naszym portalem Tomasz Chomicki, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Samsung Electronics Polska.
Potwierdzeniem wysiłków producenta jest m.in. Samsung Knox, czyli nowoczesna platforma zabezpieczeń klasy rządowej. Chroni inteligentne sprzęty domowe oraz urządzenia Galaxy.
Nie sposób pominąć również Samsung Knox Matrix. To długoterminowa wizja zabezpieczania łączności w lokalnych sieciach. Zastosowano tu ciekawe podejście: współpracujące ze sobą modele chronią się nawzajem. Fundamentem są technologia blockchain oraz kryptografia postkwantowa. W efekcie Knox Matrix pozwala chronić połączone urządzenia (np. smartfony, tablety, telewizory) w czasie rzeczywistym.
Ponadto, Samsung oferuje Konx Valut. Ten cyfrowy sejf służy do przechowywania poufnych informacji, w tym m.in. PIN-ów, haseł czy danych biometrycznych.
Odpowiadając na potrzeby użytkowników, Samsung rozszerza swoje działania o edukację użytkowników i wyposażanie ich w narzędzia, które oddają prywatność w ich ręce – na wszystkich urządzeniach marki.
Czytaj też
- Sprzęt Samsung do pracy z informacjami niejawnymiSponsorowany
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].
SK@NER: Jak przestępcy czyszczą nasze konta?