Reklama

Social media

Reklamy w mediach społecznościowych. Spotkanie prezesa UOKiK z Big Techami

Jakie ustalenia padły w czasie spotkania prezesa UOKiK z Big Techami?
Jakie ustalenia padły w czasie spotkania prezesa UOKiK z Big Techami?
Autor. Piotr Cichosz/ Unsplash/ Domena publiczna

Prezes UOKiK spotkał się z przedstawicielami mediów społecznościowych: Mety, Google’a i TikToka. Chodzi o reklamy w mediach społecznościowych, a dyskusja ma być kolejnym krokiem, by uporządkować ten rynek.

Reklama

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podano, że spotkanie odbyło się z przedstawicielami Big Techów, czterema państwowymi instytucjami (nie ujawniono ich nazw), branżą reklamową oraz przedstawicielami uniwersytetów. Celem konsultacji, które odbyły się w formule okrągłego stołu ma być szybsza oraz skuteczniejsza eliminacja niezgodnych z prawem reklam.

Reklama

To nie pierwszy krok, jaki podjął szef UOKiK, by uporządkować ten rynek. Ponad rok temu wydano rekomendacje dotyczące publikacji płatnych treści w mediach społecznościowych, nałożono także kary na influencerów, m.in. na popularną Maffashion (właściwie Julia Kuczyńska). Ostra polityka urzędu przyniosła zauważalną zmianę zachowania wśród reklamujących produkty i usługi w sieci, poprzez ich właściwe oznaczanie (choć oczywiście wciąż nie we wszystkich przypadkach).

Dodatkowo użytkownicy sami zgłaszają nieprawidłowości. „Reklamowanie alkoholu i hazardu może wiązać się z odpowiedzialnością karną. Mocno ograniczone są treści komercyjne dotyczące np. suplementów diety, wyrobów medycznych, leków” - przypomina UOKiK.

Reklama

Okrągły stół - reklamy influencerów w social mediach

Wspomniane wyżej spotkanie miało dotyczyć właśnie poprawnego oznaczania treści komercyjnych oraz eliminowania zakazanych treści reklamowych. Platformom społecznościowym przedstawiono postulaty w tej sprawie, na konsultacjach pojawił się zespół Facebooka i Instagrama (Meta), YouTube’a (Google) oraz TikToka.

„Platformy dostrzegają, że choć treści zamieszczane na ich serwerach muszą przestrzegać wewnętrznych polityk i mieścić się granicach krajowego prawa, to problem obecności reklamy produktów lub usług zakazanych nadal istnieje. Wyraziły otwartość współpracy z urzędami oraz branżą” - podał UOKiK w swoim komunikacie.

W spotkaniu swoimi obserwacjami podzielili się także przedstawiciele Urzędu Rejestracji Produktów, Leczniczych Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego oraz Krajowej Administracji Skarbowej. Stronę społeczną reprezentowali: branża reklamowa (iAB Polska, Rada Reklamy) i akademicy (z Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Adama Mickiewicza).

Czytaj też

Reklamy naruszające prawo użytkowników

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zapewnia, że urząd „konsekwentnie działa w temacie influencer marketingu”.

„Weryfikujemy prawidłowe oznaczanie treści reklamowych publikowanych w mediach społecznościowych przez influencerów – edukując i prowadząc działania sformalizowane. Jednocześnie dostrzegamy kolejne obszary, które dotyczą przede wszystkim przekraczania zakazu reklamowania niedozwolonych produktów lub usług, czego przykładem są hazard i alkohol. Te problemy zgłaszają nam sami użytkownicy, choć to nie w gestii UOKiK jest eliminowanie tego typu przypadków łamania prawa” - zaznaczył.

Jego zdaniem, reklam niedozwolonych produktów byłoby mniej, gdyby platformy zintensyfikowały działania, by im zapobiegać oraz wyciągały konsekwencje wobec influencerów za łamanie prawa i regulaminów platform, w tym poprzez częstsze zawieszanie kont lub ich całkowite usuwanie. „Wspólnie z innymi instytucjami apelujemy zatem do platform o podjęcie wyzwania, jakim jest szybkie eliminowanie niedozwolonych przekazów komercyjnych oraz wyciąganie konsekwencji względem twórców treści” - podsumował prezes UOKiK.

Czytaj też

Co zmieni akt o usługach cyfrowych?

Jak przypomina UOKiK, 17 lutego 2024 r. wejdą w życie przepisy Aktu o usługach cyfrowych – (DSA - Digital Services Act, którego zapisy dokładnie omawialiśmy na łamach CyberDefence24 m.in. w tym materiale), które mają usprawnić zwalczanie nielegalnych treści i dezinformacji w internecie, zapewnić odpowiedzialność platform za ich algorytmy oraz poprawić moderację treści.

Art. 14 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną wskazuje, że administratorzy danych powinni po otrzymaniu urzędowego zawiadomienia lub uzyskania wiarygodnej wiadomości o bezprawnym charakterze danych niezwłocznie uniemożliwić dostęp do tych danych.

„Apelujemy o wdrożenie efektywnej ścieżki zgłaszania naruszeń prawa w mediach społecznościowych i ustalenie skutecznej procedury reakcji platform na sygnalizowane przez nas nieprawidłowości. Każda z instytucji chroniących użytkowników w sieci dostrzega na polu swoich działań podobne potrzeby związane z usprawnieniem współpracy. Niezbędne jest również lepsze wykorzystywanie oferowanych obecnie przez platformy narzędzi i funkcjonalności, aby w przypadku wystąpienia nieprawidłowości platformy rzeczywiście dbały o bezpieczeństwo użytkowników. Dyskusja w ramach okrągłego stołu to kolejny nasz krok w stronę regulacji rynku influencer marketingu” – dodał prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Wszyscy uczestnicy spotkania mieli zgodzić się ze stwierdzeniem, że „brak jasnych oznaczeń treści komercyjnych oraz bezprawne reklamy produktów i usług to ważne problemy”. Rozmowy w tej sprawie mają być kontynuowane.

/NB

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:*[email protected].*

Reklama

Komentarze

    Reklama