Reklama

Polityka i prawo

Handel recenzjami w sieci. UOKiK nakłada kary

fot. Preis_King / pixabay
fot. Preis_King / pixabay

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę 40 tysięcy złotych na Agencję City Damian Trzciński z Poznania. Powodem grzywny jest wprowadzanie konsumentów w błąd.

Reklama

Ponad 90 proc. osób kupujących w internecie sugeruje się opiniami innych klientów na temat danego produktu czy sklepu – wskazuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dlatego też obserwacja tego segmentu rynku i ewentualnych nieuczciwych praktyk stała się przedmiotem zainteresowania tej instytucji.

Reklama
    Reklama

    Kara dla Agencji City

    Reklama

    Agencja City Damian Trzciński zajmuje się marketingiem internetowym. Jedną z usług oferowanych przez firmę jest tworzenie opinii do ocen w wizytówkach Google. W związku z tym, że działalność ta polega na odpłatnym świadczeniu usług w zamian za pozytywne komentarze na temat danych usług, UOKiK zdecydował się wszcząć postępowanie wobec firmy w sierpniu 2022 roku.

    Jak wskazał Prezes UOKiK, „przedsiębiorca umyślnie wprowadzał konsumentów w błąd, co do opiniowanych firm (...). Z oferty Agencji City mógł skorzystać każdy i zamówić określoną liczbę pozytywnych recenzji". Według danych podanych przez Urząd, 100 dobrych opinii kosztowało 1200 złotych.

    Reklama

    W ramach postępowania Prezes UOKiK uznał, że stosowane przez przedsiębiorcę praktyki są nieuczciwe i w związku z tym nałożył na niego karę 40 tysięcy złotych. Właściciel firmy jest też zobowiązany do poinformowania opinii publicznej o wydanej decyzji.

    „Zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii jest prawnie zakazane" – podsumował Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

    Reklama
      Reklama

      Rynek obserwowany przez UOKiK

      Reklama

      Agencja City nie jest jedynym podmiotem, którego działalność jest obecnie obserwowana przez UOKiK. Zarzuty Prezesa Urzędu usłyszała też firma J&J Jakub Brożyna. W tym przypadku przedsiębiorca wykorzystywał stronę Seosklep24.pl do oferowania usług dot. pozytywnych opinii w Google Maps. Firmie grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

      Autor. UOKiK

      Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

      Reklama
      Reklama

      Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?

      Materiał sponsorowany

      Komentarze

        Reklama