Reklama

Social media

Meta (Facebook) zleciła firmie PR-owej kampanię oczerniającą TikToka w USA

Autor. Jonathan Tasman / Unsplash

Koncern Meta (dawniej Facebook) zlecił republikańskiej firmie konsultingowej Targeted Victory kampanię oczerniającą TikToka w USA. Jej elementem było m.in. włączenie dziennikarzy w działania zmierzające do eliminacji największego rywala Facebooka i Instagrama z rynku - donosi dziennik „Washington Post”.

Reklama

Pozbawione skrupułów taktyki zwalczania przeciwnika ze świata polityki coraz częściej przenoszą się do branży nowych technologii, gdzie rywalizują ze sobą firmy - dziś nie tylko o zarobki, ale i o prymat w sercach użytkowników - pisze "Washington Post". O tych ostatnich Facebook musi coraz częściej rywalizować z bardziej atrakcyjną od siebie konkurencją.

Reklama

Lobbing i kampania w krajowych mediach

Spółka Targeted Victory, specjalizująca się w realizacji kampanii politycznych została przez koncern Marka Zuckerberga zatrudniona po to, by zrealizować działania lobbingowe, przedstawiające chińską platformę w możliwie najgorszym świetle, bazując przede wszystkim na argumentacji wskazującej, że TikTok to zagrożenie dla bezpieczeństwa amerykańskich dzieci i całego społeczeństwa - czytamy w artykule, w którym dziennik powołuje się na treść pozyskanej od swoich źródeł korespondencji wewnętrznej.

Reklama

Czytaj też

Jako główne niebezpieczeństwo w kampanii przeciwko TikTokowi przedstawiono problem gromadzenia przez tę aplikację danych o nieletnich użytkownikach, które miały być przesyłane nie wiadomo dokąd i w jakich celach.

"Musimy przekazać, że w chwili, gdy Meta traktowana jest jak worek treningowy, to TikTok jest realnym zagrożeniem" - czytamy w mailu wysłanym przez dyrektora Targeted Victory do pracowników spółki w lutym tego roku.

TikTok argumentem w sprawach antytrustowych?

Pracownicy spółki PR-owej mieli również wykorzystywać TikToka jako oręż w walce z problemami Mety dotyczącymi naruszeń prywatności użytkowników oraz toczących się przeciwko koncernowi postępowań antytrustowych.

Według Targeted Victory, właściwy przekaz, który powinien wybrzmieć w mediach i w kręgach politycznych, to ten, że obecnie stanowione prawo ukierunkowane na wzięcie w karby Big Techów, takich jak Meta nie jest obszarem, w którym powinny koncentrować się wysiłki prawne Kongresu - powinien on zająć się prawdziwym problemem, jakim jest TikTok.

Rola dziennikarzy w kampanii przeciwko TikTokowi

W jednym z e-maili, które opisuje "Washington Post", dyrektor Targeted Victory miał prosić o nazwiska lokalnych reporterów, zajmujących się tematyką polityczną, którzy mogliby służyć jako kanał dystrybucji materiałów, ukierunkowanych przeciwko TikTokowi. Firma zastrzegła przy tym, że chciałaby, aby komunikacja ta wyglądała bardzo naturalnie.

Czytaj też

W ramach realizowanej dla Mety kampanii, spółka zajmowała się również dystrybucją treści krytycznych wobec chińskiej platformy do mediów o charakterze zarówno lokalnym, jak i krajowym. Punktem odniesienia dla wszystkich tekstów była szkodliwość TikToka dla nastolatków, a w materiałach bardzo często wyróżniano przykłady wiralowych, szkodliwych treści sugerując, że jedynie takie znajdują się na TikToku.

"Spełnieniem marzeń byłoby mieć artykuły z nagłówkami w stylu: od tańca do niebezpieczeństwa, jak TikTok stał się najbardziej niebezpieczną siecią społecznościową dla dzieci" - czytamy w mailach pozyskanych przez "TWP".

Meta: TikTok powinien być też krytykowany

Rzecznik koncernu Meta, Andy Stone w rozmowie z dziennikiem bronił realizowanej przez Targeted Victory kampanii, argumentując to tym, że "TikTok również powinien podlegać krytyce", tak jak wszystkie inne platformy. "Jej (krytyki - red.) poziom powinien być adekwatny do rosnącego sukcesu" - dodał.

Czytaj też

Targeted Victory to spółka, którą założył szef cyfrowej kampanii prezydenckiej Mitta Romneya z 2012 roku - Zac Moffatt. Firma od wielu lat współpracuje z koncernem Marka Zuckerberga i obsługiwała go m.in. podczas wysłuchań w Kongresie po wyborach z 2016 r., kiedy to zarzucono platformie, iż umożliwiła Rosjanom wywarcie wpływu na ich wynik. Spółka szczyci się tym, że może wysłać swój zespół w dowolne miejsce w USA w ciągu 48 godzin. Najwięcej funduszy inwestycyjnych na jej rozwój wpłaciły podmioty powiązane ze środowiskiem byłego prezydenta USA, Donalda Trumpa.

Meta to z kolei firma, która według "TWP" wydaje najwięcej spośród największych amerykańskich koncernów na lobbing na poziomie federalnym. W ubiegłym roku wydatki na ten cel wyniosły ponad 20 mln dol.

Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.

Reklama
Reklama

Komentarze