Social media
Dezinformacja oczami Polaków: najwięcej fake newsów dotyczy klimatu i energii
Nieprawdziwe informacje w największym stopniu dotyczą obszaru klimatu i energii. Ponad połowa Polaków ma na ten temat błędne przekonania. Kolejny obszar to zdrowie (ponad 40 proc.) oraz polityka (ponad 20 proc.). W obszarze nowych technologii zjawisko to dotyczy niecałych 20 proc. mieszkańców Polski.
Badanie GfK „Dezinformacja oczami Polaków" przygotowane dla Digital Poland, miało określić jaki jest poziom dezinformacji wśród Polaków i które media są dla nich źródłem informacji o aktualnych wydarzeniach w Polsce i na świecie.
Chodziło też o wskazanie, gdzie i jak często Polacy sprawdzają wiarygodność informacji i czy korzystają z serwisów fact-checkingowych. Sprawdzono czy znają pojęcie dezinformacja i fake news i czy się z nimi spotkali.
Zbadano, kto ich zdaniem powinien zajmować się przeciwdziałaniem rozprzestrzenianiu fake newsów i jaki jest poziom zaufania Polaków do nauki i naukowców.
Starsi Polacy czerpią wiedzę z TV, młodsi z portali online
Jak wynika z raportu, głównymi źródłami wiedzy o świecie dla Polaków są telewizja i portale internetowe (ponad 60 proc.). Poza tym radio i media społecznościowe (ponad 40 proc.) oraz prasa, która jest źródłem wiedzy dla 40 proc. Polaków. Widać tu różnicę: mężczyźni częściej swoją wiedzę czerpią ze źródeł zewnętrznych (telewizja, internet), a kobiety polegają na informacjach od rodziny i znajomych.
Czytaj też
O ile telewizja jest głównym źródłem wiedzy dla dojrzałych osób w wieku 55+, to młodsi Polacy (18-34) najczęściej pozyskują informacje z portali społecznościowych. Z serwisów fact-checkingowych korzysta tylko 5 proc. Polaków. O wyzwaniach w pracy fact-checkera pisaliśmy tu.
Wiemy o fake newsach i sprawdzamy informacje
Jesteśmy świadomi istnienia zjawiska dezinformacji i rozpowszechniania nieprawdziwych wiadomości. Aż 86 proc. Polaków zna pojęcie dezinformacji, a 81 proc. się z nią zetknęło, w przypadku fake newsów jest to odpowiednio 86 proc. i 82 proc.
Prawie 70 proc. Polaków przynajmniej od czasu do czasu sprawdza wiarygodność informacji, głównie w przeglądarkach oraz na portalach internetowych.
Według respondentów główne sposoby przeciwdziałania fake newsom to obowiązek prostowania fałszywych informacji oraz blokowanie kont osób i organizacji, rozpowszechniających nieprawdziwe wiadomości.
Czytaj też
Około 70 proc. Polaków zgadza się z tym, że dzięki pracy naukowców dokonywany jest ciągły postęp oraz powstają produkty, które pozwalają dbać o klimat i środowisko. Połowa z nas ma duże zaufanie do publikowanych wyników badań.
Badanie GfK „Dezinformacja oczami Polaków" wykonano online (metodą CAWI) na panelistach GfK Access Panel w dniach 01-06.10.2021 na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18+.
/ oprac. JR
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.