Polityka i prawo
YouTube zablokuje reklamy targetowane w materiałach dla dzieci
YouTube podjął decyzję o zablokowaniu możliwości emisji reklam targetowanych, których podstawą są dane osobowe w treściach przeznaczonych dla dzieci. Materiały te nie będą posiadały również opcji komentarzy. Nowe rozwiązania stanowią część ugody z Federalną Komisją Handlu (FTC).
Ugoda z FTC dotyczy przestrzegania przez należący do Google'a serwis zapisów obowiązującego w USA na poziomie federalnym prawa ochrony prywatności i danych osobowych dzieci w Internecie (Children's Online Privacy Protection Act, COPPA). YouTube zapowiedział, że zmiany będą miały "znaczące konsekwencje biznesowe" ze względu na obniżenie przychodów pozyskiwanych przez serwis z reklam. Ugoda zawarta z FTC we wrześniu ubiegłego roku kosztuje platformę 170 mln dolarów.
W ramach ustaleń pomiędzy stronami zdecydowano też, że każdy, kto ogląda treści przeznaczone dla dzieci poniżej 13 roku życia będzie traktowany przez serwis jako osoba w tym wieku, niezależnie od rzeczywistego profilu użytkownika.
Jak pisze serwis The Verge, YouTube wciąż nie jest w stanie stworzyć spójnej definicji treści przeznaczonych dla dzieci. Federalna Komisja Handlu USA określa kategorię tych materiałów wideo jako treści o tematyce takiej jak zabawki, gry, bohaterowie dziecięcy itd.
Należąca do Google'a platforma informuje z kolei na swoim blogu, że w określeniu tego, czy dane nagrania kierowane są do dzieci, czy nie, pomaga m.in. sztuczna inteligencja. Serwis może również samodzielnie oznaczać nagrania na podstawie ich analizy jako przeznaczone dla najmłodszych nawet wówczas, gdy nie zrobi tego ich autor.
Amerykańska regulacja COPPA zabrania śledzenia w Internecie i profilowania na potrzeby reklamy dzieci w wieku lat 12 i młodszych. Przy zawarciu ugody z FTC YouTube nie przyznało się do żadnego naruszenia obowiązującego w USA prawa.