Reklama

Polityka i prawo

Wielka Brytania: COVID-19 głównym motywem cyberataków

Fot. Colin and Kim Hansen/Wikipedia/CC 4.0
Fot. Colin and Kim Hansen/Wikipedia/CC 4.0

Ponad 200 incydentów bezpieczeństwa nawiązujących do tematyki COVID-19 odparło Brytyjskie Narodowe Centrum Cyberbezpieczeństwa (NCSC). To ponad 1/4 wszystkich incydentów, z którymi musieli się uporać brytyjscy eksperci.

NCSC odparło 723 incydentów pomiędzy 1 września 2019 roku a 1 sierpnia 2020, co daje średnią około 60 incydentów miesięcznie - wynika z raportu podsumowującego działania tej instytucji. Ponad 200 z nich nawiązywało do tematyki koronawirusa, co potwierdza, że hakerzy często próbowali grać na ludzkim strachu przed COVIDem-19. Jest to również największa liczba odnotowanych przypadków działalności cyberprzestępców od czasu powstania centrum. W 2017 roku było ich 590, w 2018 - 557, a w 2019 - 658. 

Wzrost wykrytych incydentów jest efektem bardziej proaktywnych działań NCSC, ukierunkowanych na identyfikację zagrożeń i ich zwalczanie, powiększania się sieci partnerów organizacji, którzy przekazują informacje o incydentach oraz większej aktywności ofiar cyberprzestępców, chętniej o tym informujących NCSC.

Działania NCSC koncentrowały się również na wsparciu dla sektora medycznego poprzez przeskanowanie ponad miliona adresów powiązanych z National Health Service, dzięki czemu udało się wykryć ponad 51 tys. błędów czy też pracę z partnerami na całym świecie, wymieniając informacje o potencjalnym zagrożeniu przeciwko badaniom nad szczepionką na koronawirusa. NCSC zapewniało także wsparcie techniczne w procesie powstania parlamentu wirtualnego, jak również tworzeniu poradników zawierających wiele rad dla biznesu i użytkowników prywatnych jak bezpiecznie pracować z domu w czasie trwania pandemii.

NCSC razem z londyńską policją uruchomiły specjalny serwis umożliwiający raportowanie podejrzanych wiadomości poczty elektronicznej. Tylko w przeciągu pierwszych 4 miesiącu otrzymano 2,3 miliona raportów. Brało również udział w pracach nad aplikacją powiadamiającą o kontakcie z COVID-19, starając się wprowadzić najlepsze praktyki cyberbezpieczeństwa oraz informując opinię publiczną o postępach prac nad aplikacją tak, aby zapewnić maksymalną transparentność.

W Polsce również wzrosła liczba incydentów bezpieczeństwa, ale ówczesny minister cyfryzacji Marek Zagórski w odpowiedzi na interpelację poselską mówił, że nie można jednoznacznie powiązać tego z pandemią koronawirusa. Argumentował wtedy, że corocznie rośnie liczba incydentów.

NCSC z siedzibą w Londynie powstało w 2016 roku i pełni rolę łącznika  pomiędzy GCHQ, CERT-UK, Centrum Ochrony Infrastruktury Krajowe. Jest również punktem kontaktowanym dla małych i średnich przedsiębiorstw, dużych organizacji oraz rządowych agencji. Blisko współpracuje z organami ścigania, agencjami obronnymi i wywiadowczymi, a także partnerami międzynarodowymi.

Reklama
Reklama

Komentarze