Polityka i prawo
„W święta bądźmy wylogowani”. Uzależnienie od internetu skutkiem pandemii
W związku z trwającą pandemią koronawirusa wzrosło ryzyko kontaktu z cyberzagrożeniami oraz uzależnienie od internetu - podkreślają ślący policjanci. Wraz z pszczyńskim starostwem zainicjowali kampanię pt. „Wylogowani”, promującą umiar i ostrożność w korzystaniu z sieci.
Policja przypomina, że internet stał się nieodłącznym elementem życia społecznego - źródłem rozrywki, zdobywania wiedzy czy sposobem robienia zakupów. Najaktywniejszą grupą korzystającą z sieci jest młodzież.
„Niesie to dla młodych ludzi konsekwencje wynikające z braku wystarczającej wiedzy dotyczącej zagrożeń związanych z cyberprzestępczością, ryzykowanymi zachowaniami w sieci, a przede wszystkim możliwością uzależnienia się od świata wirtualnego i jego pokus” - ostrzegają policjanci.
„Dodatkowo, panująca w kraju i na świecie pandemia wirusa SARS-CoV-2 sprawiła, że niezbędnym stało się korzystanie ze środków elektronicznego przekazu, zarówno w pracy, edukacji jak i życiu codziennym. Sprawia to, że ryzyko kontaktu z cyberzagrożeniami i uzależnieniem od internetu radykalnie się zwiększyło” - dodają mundurowi i przekonują, że prawidłowa higiena korzystania z internetu i multimediów stała się niezbędnym elementem życia, szczególnie w dobie epidemii.
Kampanię „Wylogowani” zainicjował Wydział Prewencji komendy wojewódzkiej w Katowicach. Akcja społeczna skupia się m.in. na prawnych aspektach życia w sieci, porusza także takie tematy jak osamotnienie, izolacja, zmęczenie, pogorszenie relacji z rodziną i znajomymi czy odrzucenie dawnych zainteresowań. „To cena, jaką płacimy za nadmierne używanie komputerów i telefonów. Problem ten jest często niezauważany i bagatelizowany, w związku z czym policjanci postanowili zwrócić na to szczególną uwagę” - zaznacza policja.
Podobnie jak w poprzednich kampaniach społecznych, śląscy policjanci nawiązali współpracę z samorządem lokalnym – tym razem z ze Starostwem Powiatowym w Pszczynie. W ramach kampanii „Wylogowani” zrealizowano spot profilaktyczny, obrazujący problem izolacji społecznej i zatracenia w wirtualnym świecie. Przedstawia rodzinę pochłoniętą ekranami telewizora, komputera i smartfonów. Dopiero w czasie wizyty św. Mikołaja, który odłącza internet i włącza lampki na choince, rodzina wraca ze świata wirtualnego do realnego życia. „W święta bądźmy wylogowani” - apeluje Mikołaj, którego gra aktor teatralny Adam Kwapisz.
W ramach kampanii powstały też materiały i gadżety informacyjno-edukacyjne mają dodatkowo pomóc dotrzeć do większej grupy odbiorców. Na kolejne miesiące zaplanowano spotkania z młodzieżą i szkolenia – tradycyjne lub w formie online. Organizatorzy kampanii planują także nakręcenie kolejnych spotów, obrazujących zagrożenia płynące z niewłaściwego użytkowania internetu.
Czytaj też: Policja ostrzega przed "wirtualnymi kwaterami"