Reklama

Polityka i prawo

Unijne postępowanie przeciwko Facebookowi skupione wokół usługi Marketplace

Fot. Marco Verch is a professional Photographer and Speaker based in Cologne/flickr
Fot. Marco Verch is a professional Photographer and Speaker based in Cologne/flickr

Postępowanie antytrustowe Unii Europejskiej wobec giganta mediów społecznościowych będzie skoncentrowane na usłudze Marketplace, której promocja mogła pozwolić koncernowi na zachwianie internetowego rynku drobnych ogłoszeń.

Prowadzący dochodzenie przesłali konkurentom Facebooka 14-stronicowe kwestionariusze zawierające prośbę m.in. o opisanie wpływu, jaki wejście Facebooka na rynek ogłoszeń drobnych wywarło na ich działalność biznesową. Według  dziennika Financial Times Facebook mógł zyskać w nieuprawniony sposób przewagę w tym segmencie, promując swoją usługę Marketplace w bazie użytkowników usług koncernu, która obecnie wynosi ponad 2 mld osób na całym świecie.

Marketplace to usługa, która powstała w 2016 roku i wzorowana była na amerykańskim serwisie ogłoszeń drobnych Craiglist. Pozwala użytkownikom Facebooka na darmowe zamieszczanie ogłoszeń drobnych o charakterze sprzedażowym w ramach specjalnej zakładki w głównym serwisie społecznościowym Marka Zuckerberga. Według oficjalnych danych koncernu ze stycznia tego roku Marketplace rozwija się i jest obecnie wykorzystywane przez "setki milionów użytkowników miesięcznie". Na 94 rynkach lokalnych Facebook umożliwia również zamieszczanie na Marketplace reklam, co według Sheryl Sandberg, dyrektor ds. operacyjnych firmy, spotyka się z dużym zainteresowaniem szczególnie ze strony handlowców detalicznych oraz oferentów z branży samochodowej.

Financial Times zauważa, że unijne dochodzenie antytrustowe ws. Facebooka trwa pomimo zgłoszonych wcześniej żądań jego wstrzymania ze względu na pandemię koronawirusa. Źródła dziennika informują, iż organy prowadzące postępowanie będą chciały sfinalizować je wraz ze sformułowaniem zarzutów latem tego roku. Termin ten jednak może ulec zmianie. Obecnie unijne organy zajmują się również postępowaniem ws. kryptowaluty Libra zaproponowanej przez Facebooka, również pod kątem możliwych naruszeń antytrustowych.

Konkurenci koncernu oskarżają firmę, że ta wykorzystuje dominującą pozycję na rynku usług cyfrowych do promocji swoich usług wśród własnych użytkowników, jednocześnie wykorzystując do tego celu zgromadzone na ich temat dane.

Przedstawiciele Facebooka odnieśli się do sprawy informując, że "działanie w zgodzie z prawem ochrony konkurencji i innymi wymogami jest dla firmy kluczowym czynnikiem w pracy nad rozwojem usług i produktów". Koncern zapowiedział też współpracę z organami prowadzącymi dochodzenie.

Źródło:PAP
Reklama

Komentarze

    Reklama