Reklama

Polityka i prawo

Ułatwienie komunikacji z urzędami. Miliony Polaków dołączyło do usługi

Fot. Pikrepo
Fot. Pikrepo

Rok temu uruchomiony został Rejestr Danych Kontaktowych (RDK) i od tego czasu dopisało się do niego ponad 5 milionów osób. Jego głównym celem jest usprawnienie komunikacji na linii urząd – obywatel.

„Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Jest też bardzo przydatne. Wystarczy przekazać numer telefonu i adres e-mail, a urzędnicy w ważnych dla nas sprawach, zamiast wysyłać pismo – mogą zadzwonić lub wysłać e-mail” – przypomina Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

RDK został uruchomiony dokładnie 22 grudnia 2019 r. i jak się okazuje – usługa ta jest bardzo popularna. „Do dziś swoje dane przekazało do rejestru dokładnie 5 016 960” – mówi minister Marek Zagórski.

Każda osoba może przekazać swój numer telefonu i e-mail, dzięki czemu urzędy - z wyprzedzeniem - mogą poinformować o np.:

  • kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego,
  • przysługujących świadczeniach,
  • zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu,
  • dokumentach gotowych do odbioru.

Jak wskazuje Cyfryzacja KPRM, dane z RDK można w każdej chwili zmienić lub usunąć. Z kolei w przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, należy pamiętać o ich aktualizacji.

Bezpieczeństwo priorytetem 

Przekazując swoje dane obywatele nie muszą obawiać o ich bezpieczeństwo. Dostęp do nich mają wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy. Nie ma więc ryzyka, że adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce. Wasze dane mogą być wykorzystane jedynie do informowania Was o sprawach administracyjnych” - zapewnia Cyfryzacja KPRM.

Jak przekazać dane do RDK?

Można to zrobić na dwa sposoby. Po pierwsze, online – wystarczy skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). By to zrobić, niezbędne jest jednak posiadanie profilu zaufanego.

Jeśli dana osoba chce przekazać do RDK swój numer telefonu i adres email – powinna posiadać pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Następnie wystarczy, że wpisze dane w odpowiednie pola, zaloguje się profilem zaufanym. Dane potwierdza się kodami, które wysyłane są e-mailem i sms-em. W przypadku nie posiadania przy sobie telefonu i dostępu do poczty – kody, które są rozsyłane będą ważne przez 24h. Należy ich użyć, korzystając z usługi Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK).

Po drugie, dane można przekazać do RDK także offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy. „Jednak z uwagi na sytuację epidemiczną zdecydowanie bardziej polecamy działanie online” - wskazuje Cyfryzacja KPRM.

Informacja prasowa Cyfryzacja KPRM

Reklama
Reklama

Komentarze