Projekt ustawy o kryptoaktywach trafił do Sejmu

Autor. Pexels/Jakub Zerdzicki
Rządowy projekt ustawy o rynku kryptoaktywów to kluczowy krok w kierunku pełnej implementacji przepisów unijnego rozporządzenia MiCA (2023/1114). Ustawa ta ma na celu zapewnienie jednolitego nadzoru nad rynkiem kryptoaktywów w Polsce oraz dostosowanie krajowego porządku prawnego do wymogów Unii Europejskiej. Poniżej przedstawiamy najważniejsze założenia projektu oraz sposób, w jaki Polska planuje realizację europejskich regulacji.
Ustawa określa zasady prowadzenia działalności związanej z kryptoaktywami (emitenci, dostawcy usług, oferujący), odpowiedzialność cywilną oraz zasady nadzoru nad rynkiem, w tym zapobieganie manipulacjom i nadużyciom.
Na łamach CyberDefence24 opisywaliśmy niedawno uwagi, jakie skierowało UODO do projektu ustawy. Co w zakresie zapisów uległo zmianie?
Nadzór i obowiązki informacyjne
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) ma otrzymać szerokie kompetencje:
- Może kontrolować działalność emitentów tokenów powiązanych z aktywami lub e-pieniądzem.
- Uzyskuje możliwość tymczasowej blokady rachunków kryptoaktywów lub pieniężnych (do 96 godzin) w przypadku podejrzenia nadużyć lub manipulacji.
- Prowadzi rejestr domen internetowych, które prowadzą działalność naruszającą przepisy MiCA, z możliwością wpisywania domen działających bez zezwolenia.
- Podmioty, dla których Polska jest państwem macierzystym, są zobowiązane do przekazywania informacji KNF dotyczących sytuacji finansowej, emisji tokenów i spełniania wymogów MiCA. Obowiązki informacyjne obowiązują również przy emisji tokenów denominowanych w walutach spoza UE.
Czytaj też
Zasady gospodarowania środkami klientów
Dostawcy usług zobowiązani są do:
- Prowadzenia rachunków pieniężnych klientów odrębnie od własnych środków.
- Stosowania się do przepisów Kodeksu cywilnego w zakresie prowadzenia rachunku powierniczego.
- Zapewnienia klientom przejrzystych warunków dotyczących oprocentowania zdeponowanych środków.
Czytaj też
Finansowanie nadzoru i opłaty
- Dostawcy usług wnoszą coroczne opłaty nadzorcze w wysokości do 0,4% średnich przychodów z ostatnich 3 lat (nie mniej niż równowartość 500 euro).
- Emitenci tokenów powiązanych z aktywami lub e-pieniądzem płacą stawkę do 0,5% wartości zobowiązań z tytułu emisji, również z minimalnym progiem 500 euro.
Czytaj też
Sankcje
Ustawa przewiduje surowe kary za naruszenia:
- Do 20 mln zł lub 10% rocznego przychodu dla podmiotów naruszających kluczowe przepisy.
- Do 10 mln zł grzywny lub 2 lata więzienia za nieuprawnioną ofertę publiczną kryptoaktywów bez dokumentu informacyjnego.
Czytaj też
NIK krytykuje nadzór KNF
Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła poważne nieprawidłowości w nadzorze Komisji Nadzoru Finansowego nad działalnością spółki GetBack. KNF nie zareagowała bowiem odpowiednio na sygnały ostrzegawcze i nie podjęła skutecznych działań zapobiegających nieprawidłowościom, co przyczyniło się do strat finansowych tysięcy osób. Dodatkowo, instytucje państwowe nie współpracowały skutecznie, a działania nadzorcze były spóźnione i nieskuteczne.
Biorąc pod uwagę poważne zaniedbania KNF w sprawie GetBack, istnieją uzasadnione obawy co do skuteczności tego organu w nadzorze nad znacznie bardziej złożonym i dynamicznym rynkiem kryptoaktywów. Jeśli instytucja nie poradziła sobie z nadzorem nad tradycyjną spółką finansową, trudno oczekiwać, że bez gruntownych reform sprosta wyzwaniom technologicznym, cyberzagrożeniom i ryzyku manipulacji na rynku kryptowalut. To rodzi pytania o realne bezpieczeństwo inwestorów i skuteczność ochrony ich interesów.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
WYCIEKI DANYCH z firm. JAK ZAPOBIEGAĆ wynoszeniu danych przez pracowników?
Materiał sponsorowany