W obszarze e-zdrowia przeszliśmy w ostatnim czasie od spacerku do sprintu. Pandemia nam w tym pomogła - podkreślił Jarosław Kieszek, dyrektor Centrum e-Zdrowia. Z kolei dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Zdrowia Piotr Węcławik zapewnił, że są fundusze na realizację kolejnych inicjatyw.
We wtorek odbyła się konferencja prasowa „Pacjent w świecie usług e-zdrowia. Osiągnięcia, wyzwania, wizja rozwoju”, podsumowująca dotychczasowe osiągnięcia w cyfryzacji ochrony zdrowia. Przedstawiono na niej plany na najbliższą przyszłość w kontekście wykorzystania sztucznej inteligencji, wdrożenia nowych e-usług i rozwoju systemu cyberbezpieczeństwa.
Pierwszy krok milowy
Dyrektor Centrum e-Zdrowia Jarosław Kieszek podkreślił, że w pracach centrum i resortu zdrowia, z którym jego instytucja ściśle współpracuje, pacjent jest zawsze priorytetem i rozwiązania przygotowywane są zawsze z myślą o nim. Dyrektor przypomniał, że w I kwartale 2018 r. prowadzono pilotaż e-recepty.
„To był pierwszy milowy krok, żeby e-zdrowie było bliskie pacjentom. Pozwolił dokonać kolejne ruchy, przejść do spacerku, a w ostatnim czasie przeszliśmy już do sprintu. Pandemia nam w tym pomogła” – podsumował.
Wyliczył również kolejne etapy informatyzacji usług medycznych: e-skierowanie, Internetowe Konto Pacjenta, aplikacja mobilna moje IKP, elektroniczna dokumentacja medyczna, raportowanie wydarzeń medycznych i usługi dostarczone w związku z Narodowym Programem Szczepień.
Szybka reakcja
Dyrektor stwierdził, że Centrum e-Zdrowia stało się prężnie działającą instytucją, która dostarcza szybko masowe usługi i w taki sam sposób reaguje na niezaplanowane wydarzenia. Przyznał, że Narodowy Program Szczepień od strony rozwiązań informatycznych był dla centrum wyzwaniem organizacyjnym.
„Cały proces został zelektronizowany po raz pierwszy. To pokazuje jakie są możliwości nie tylko po stronie IT, ale podmiotów, które musiały się w te rozwiązania wpisać” – przyznał. Wyjaśnił, że procedura szczepień przeciw COVID-19 została zinformatyzowana począwszy od skierowania, rejestrację, wizytę w puncie szczepień, a na wystawieniu unijnego certyfikatu covid skończywszy. Dzięki temu doświadczeniu – zdaniem Kieszka – centrum będzie gotowe do wdrożenia systemu szczepionek dla dzieci w wieku 5-11 lat, gdy tylko się pojawią w Polsce.
Konkretne liczby
Podsumował prace centrum, posługując się liczbami: 13,4 mln aktywowanych kont w IKP, 127 mln e-skierowań, w tym na szczepienia, 857 mln wystawionych e-recept dla 39 mln pacjentów, 97 mln zaraportowanych zdarzeń medycznych od 1 lipca tego roku.
„Od weekendu zostało zainstalowanych około 170 tys. nowych pobrań aplikacji moje IKP. Trwa kampania radiowa, więc myślimy, że to jest tego efektem” – powiedział. Zwrócił uwagę, że kluczem do sukcesu są szkolenia, współpraca z dostawcami i ludzie.
E-zdrowie zyskało na znaczeniu
Wiceminister zdrowia Anna Goławska podsumowała, że w ostatnich dwóch latach informatyzacja w ochronie zdrowia osiągnęła „milowy postęp” dzięki przede wszystkim pracy Centrum e-Zdrowia. Zaznaczyła, że m.in. pandemia spowodowała, że sektor e-zdrowia stało się ważny.
„Wszyscy interesariusze docenili, jak bardzo istotna jest dostępność do usług medycznych świadczonych na odległość” – powiedziała. Zaznaczyła, że wyzwań na przyszły rok jest wiele.
Są fundusze
Dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Zdrowia Piotr Węcławik zaakcentował, że przed ministerstwem i Centrum e-Zdrowia są nowe wyzwania – wprowadzenie nowoczesnych technologii i sztucznej inteligencji. Zaznaczył, że to nie jest żadne abstrakcyjne rozwiązania, które dotyczy jedynie wąskich, specjalistycznych dziedzin medycyny.
Zapewnił, że są pieniądze na realizację nowych zadań. Podkreślił, że sztuczna inteligencja będzie istotna w e-usługach.
Ministerstwo – kontynuował – planuje wprowadzić pilotażową usługę gabinet plus. Ma ona umożliwić mniejszym podmiotom leczniczym dostęp do systemu informatycznego.
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.