Reklama

Polityka i prawo

Polski rząd reaguje w sprawie wycieku z Facebooka

Fot. mkhmarketing/Flickr/CC 2.0
Fot. mkhmarketing/Flickr/CC 2.0

Dyrektor Departamentu Zarządzania Danymi w Ministerstwie Cyfryzacji Dr Maciej Kawecki poinformował na LinkedIn, że Minister Cyfryzacji Marek Zagórski skierował pismo do władz Facebooka z związku z doniesieniami jakoby FB padł ofiarą ataku hackerskiego.

Minister zwrócił się m.in. z pytaniem, ile spośród narażonych na atak kont należało do Polaków. Zachęcił też do nawiązania przez Facebook niezwłocznego kontaktu z prezesem UODO.

FB w odpowiedzi wskazał, że w celu ochrony bezpieczeństwa użytkowników zresetował dostęp do prawie 50 mln kont, o których wie, że zostały narażone na niebezpieczeństwo. Zresetowano również tokeny do kolejnych 40 mln kont, na których w ubiegłym roku została użyta funkcja „Wyświetl jako...”. W rezultacie około 90 mln osób musiało się ponownie zalogować.

FB wskazał też, że podjęto działania, aby zabezpieczyć narażone konta i powiadomić o tym, co się stało. Poinformował, że nie ma potrzeby zmieniania haseł. Osoby, które mają problemy z zalogowaniem się na FB (na przykład zapomniały hasła), powinny odwiedzić Centrum Pomocy. Użytkownicy, którzy chcą na wszelki wypadek wylogować się z Facebooka, powinni odwiedzić też sekcję „Bezpieczeństwo i logowanie” w ustawieniach. Wymieniono tam miejsca, w których użytkownicy są zalogowani na FB.

Wcześniej do wycieku z Facebooka odniósł się Urząd Ochrony Danych Osobowych. W komunikacie na stronie internetowej, UODO przypomina, że do obowiązków administratora danych należy ustalenie użytkowników, których naruszenie dotyczy, w tym czy są wśród nich użytkownicy z Polski, a także niezwłoczne podjęcie działań minimalizujacych skutki takiego naruszenia.

Urząd Ochrony Danych Osobowych będzie współpracował w ramach procedur przewidzianych przez RODO z irlandzkim organem ochrony danych oraz innymi organami ochrony danych w celu ustalenia skali naruszenia‎ oraz czy wśród dotkniętych nim użytkowników są polscy obywatele.

Reklama
Reklama

Komentarze