Ministerstwo Cyfryzacji: obowiązek instalacji aplikacji Kwarantanna domowa

1 kwietnia 2020, 14:40
Kwaratanna1
Fot. Gov.pl

Z obowiązkową kwarantanną domową wiąże się od dziś dodatkowy obowiązek – korzystanie z aplikacji Kwarantanna domowa - informuje na swojej stronie Ministerstwo Cyfryzacji.

Obowiązkowa 14-dniowa kwarantanna dotyczy zdrowych osób, które jednak miały kontakt z chorymi lub podejrzewanymi o zakażenie koronawirusem. Obejmowani są nią także wszyscy, którzy wjeżdżają do Polski z zagranicy.

Zdrowy obowiązek

Obowiązek instalacji aplikacji wprowadziła podpisana wczoraj przez Prezydenta specustawa. Na mocy art. 15,  w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374) pojawił się nowy artykuł 7e ust.1. 

Główny cel aplikacji to ułatwienie i usprawnienie odbywania obowiązkowej kwarantanny w warunkach domowych. To jednak także narzędzie kontroli, czy nie łamane są zasady kwarantanny takie jak np.  zakaz wychodzenia z domu.

W nadzorze nad poprawnym odbywaniem kwarantanny pomagają nam nowe technologie, które wykorzystujemy w naszej aplikacji – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Aktywacja na miejscu

Osoba obejmowana obowiązkową kwarantanną, np. przy przekraczaniu granicy, wypełnia formularz lokalizacyjny. Deklaruje w nim miejsce odbywania kwarantanny i podaje swój numer telefonu. Dane trafiają do systemu, a później do aplikacji.

W tym momencie (po dotarciu danych do systemu aplikacji) osoba objęta kwarantanną dostaje SMS-a z informacją o obowiązku zainstalowania i korzystania z aplikacji Kwarantanna domowa. Otrzymanie SMS-a jest kluczowe. To znak, że dane są w bazie i że można rozpocząć korzystanie z aplikacji. Aplikację aktywuje się po przybyciu na miejsce odbywania kwarantanny.

Aplikację można pobrać w sklepach Google Play i App Store. Aplikację aktywują się za pomocą numeru telefonu. Konto zostanie zweryfikowane po wprowadzeniu kodu, który przyjdzie w wiadomości SMS.

Codzienne zadaniowanie

Zaraz po aktywacji aplikacji użytkownik musi zrobić zdjęcie („selfie”), które będzie tzw. zdjęciem referencyjnym. To do niego system będzie porównywał każde kolejne zdjęcie, które zostanie wykonane w trakcie korzystania z aplikacji.

Wykonanie pierwszego zadania to formalne rozpoczęcia korzystania z apki. Użytkownik każdego dnia dostanie do wykonania kilka takich zadań. Zawsze są takie same – to prośby o zrobienie i przesłanie zdjęcia. Każdego dnia użytkownik dostanie do wykonania kilka takich zadań, a SMS-y przyjdą o różnych porach – czytam na stronie Ministerstwa Cyfryzacji.

W aplikacji wykorzystywana jest geolokalizacja oraz system porównywania twarzy. Dzięki nim wiadomo, że to na pewno ta konkretna osoba i że przechodzi kwarantannę w miejscu zadeklarowanym w formularzu lokalizacyjnym

Marek Zagórski - minister cyfryzacji

 Na wykonanie zadania użytkownik 20 minut. Niewykonanie zadania w tym czasie to znak dla służb, by sprawdziły, czy nie są łamane zasady odbywania kwarantanny.

Wizyty policji możecie się spodziewać w dowolnym momencie kwarantanny. Aplikacja ich nie zastępuje, ale uzupełnia – przypomina Ministerstwo Cyfryzacji.

Będąc na kwarantannie nie można zapominać o tym, aby telefony był naładowany, a dźwięki niewyciszone

Szybka ścieżka

Aplikacja to nie tylko pomoc dla służb, które odpowiadają za kontrolę odbywania kwarantanny, ale i spora pomoc także dla jej użytkowników – twierdzi Ministerstwo cyfryzacji.

Aplikacja daje m.in. możliwość zgłoszenia się do lokalnych ośrodków pomocy społecznej, które w uzasadnionych sytuacjach, mogą dostarczać leki, czy artykuły spożywcze. Dzięki aplikacji szybko można skontaktować się też z pracownikiem socjalnym. Użytkownicy apki mają też szybki dostęp do niezbędnych - pomocnych w czasie kwarantanny - informacji i przygotowanej specjalnie dla nich infolinii

Marek Zagórski - minister cyfryzacji

Z obowiązku korzystania z aplikacji Kwarantanna domowa zwolnione są osoby z dysfunkcją wzroku (niewidzące lub niedowidzące), a także osoby, które właściwym służbom złożyły oświadczenie, że nie są abonentami lub użytkownikami sieci telekomunikacyjnej lub nie posiadają urządzenia mobilnego umożliwiającego zainstalowanie aplikacji. Oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej.

Można je złożyć telefonicznie 22 165 57 44.

Jeśli nie możecie zadzwonić, wypełniony druk przekażcie Policji. Wzór oświadczenia znajdziesz na stronie www.gov.pl/kwarantanna-domowa

Na tej stronie można też znaleźć odpowiedzi na najczęściej pojawiąjące się pytania na temat działania aplikacji, w tym – jak przygotować telefon do jej zainstalowania, jakie dane i jak wykorzystuje (spokojnie, aplikacja jest bezpieczna – zdjęcia są usuwane po odbyciu kwarantanny), czy co zrobić w przypadku kiedy macie problem z wykonaniem zadania.

AK/Informacja prasowa Ministerstwa Cyfryzacji

CyberDefence24
CyberDefence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 6
Porażające
wtorek, 14 kwietnia 2020, 12:27

Ministerstwo cyfryzacji co krok pokazuje o jaką cyfryzację zabiega. Totalitaryzm wchodzi na miękko.

Kasiaaa
poniedziałek, 6 kwietnia 2020, 00:52

Witam czy uzyskam tu odpowiedź na pytanie jak długo czeka się na smsa po przekroczeniu granicy żeby móc zainstalować aplikację?czy jako żona (nie byłam za geanica)też muszę taka aplikację zainstalować?gdzie uzyskam informację czy zostałam objęta kwarantanna bo męża na granicy nic o mnie nie pytali!dziękuję za odpowiedź, pozdrawiam

simon
czwartek, 2 kwietnia 2020, 15:03

Bardzo proszę autora powyższego artykułu o umieszczenie linku do ustawy, o której mowa, a najlepiej bezpośrednio do art. 7e ust.1, bo nigdzie nie można go znaleźć, lub zacytowanie go w treści artykułu powyżej. Z góry dziękuję.

Edhivr
czwartek, 2 kwietnia 2020, 13:20

Powoli robią się Chiny w nadzorze. Ciekawe czy bedziemy punktowani. Mam ochote wywalić mojego smartszpiega na złom.

WKKos
czwartek, 2 kwietnia 2020, 00:49

Odnoszę wrażenie, że Ministerstwo Cyfryzacji jest zupełnie nieświadome faktu, że znacząca liczba Polaków: (1) w ogóle nie posiada telefonów komórkowych (z różnych powodów), (2) posiada stare typy telefonów komórkowych, które wystarczają do telefonowania i tekstowania, a które nie umożliwiają zainstalowania jakichkolwiek aplikacji. Są to na ogół osoby starsze ("nie-technologiczne") i/lub osoby ubogie. A może Ministerstwo zdaje sobie z tego sprawę, lecz ją marginalizuje/ignoruje? Tym gorzej dla Ministerstwa, jeśli tak jest. Skoro takie są niezaprzeczalne fakty, to pytam Ministerstwo: "Jakie rozwiązanie wprowadzicie w stosunku do ww. osób?" Nie trzeba dodawać, że Ministerstwo nie może zmusić takie osoby do kupienia nowoczesnych smartfonów (i wykupienia subskrypcji usługi telefonicznej oraz nauczenia się ich obsługi). Co zatem Ministerstwo zamierza zrobić po nabyciu tej świadomości?

nik
sobota, 25 kwietnia 2020, 00:39

Zgadzam sie calkowicie

Tweets CyberDefence24