Reklama

Polityka i prawo

Polacy będą zmuszeni do wymiany routerów Wi-Fi? KPRM: „To fake news”

Fot. 3844328/Pixabay
Fot. 3844328/Pixabay

W polskich mediach pojawiła się informacja o konieczności wymiany routerów Wi-Fi przez Polaków, co ma wynikać z przepisów nowego projektu ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (KSC). Resort cyfryzacji dementuje te doniesienia, wskazując, że to fake news, a obywatele mogą być spokojni o swoje urządzenia. 

Nowa wersja projektu ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, dotycząca strategicznych obszarów państwa w cyberprzestrzeni, oznacza dla obywatlei dodatkowe koszty i konieczność wymiany sprzętu – poinformował dzisiaj SuperBiznes. Jak tłumaczy serwis, wynika to z faktu, że na mocy znowelizowanych przepisów ustawodawca chce ręcznie wyeliminować z polskiego rynku chiński koncern Huawei. W tym miejscu warto jednak pamiętać, że w projekcie nie wskazano bezpośrednio na firmę ani na żaden inny podmiot w kontekście rzekomej „eliminacji” z rynku krajowego.

„Resort w ramach konsultacji otrzymało w sumie 750 uwag od 114 podmiotów” – wskazuje SuperBiznes. Jak czytamy dalej, „projekt był krytykowany również przez inne ministerstwa, a także Rządowe Centrum Legislacyjne, UOKiK czy NBP”. 

21 stycznia br. pojawiła się kolejna wersja projektu ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Niewiele różni się ona od poprzedniego kształtu nowelizacji - twierdzi SuperBiznes. Portal zarzuca resortowi, że „część proponowanych zapisów nie była nigdy wcześniej konsultowana ani z członkami rządu, ani z przedstawicielami branży telekomunikacyjnej”.

Na łamach serwisu wypowiedział się Piotr Mieczkowski, dyrektor zarządzający fundacją Digital Poland, który wskazał, że propozycje zawarte w KSC nie były konsultowane z rynkiem. Jak dodał, projekt nowelizacji w obecnym kształcie może wpłynąć na masowe wymiany domowych routerów, ponieważ rządowy projekt przedstawia funkcje krytyczne dla bezpieczeństwa sieci i usług, do których zalicza się m.in. hotspot Wi-Fi.

„Może się okazać, że należy usunąć wybrane domowe urządzenia konsumenckie, które przekazał klientowi operator, co naraża konsumentów na straty pieniężne” – stwierdził na łamach SuperBiznes Piotr Mieczkowski.

Zarzuty odpiera resort cyfryzacji, wskazując, że tego typu twierdzenia są kłamstwem. Według Cyfryzacji KPRM opublikowany przez SuperBiznes materiał głosi „nieprawdę”. „Żałujemy, że autor artykułu przed jego napisaniem nie skontaktował się z nami. Dowiedziałby się, że zamierza opublikować nieprawdę” – czytamy w komentarzu do sprawy.

Resort tłumaczy, że fake newsy dotyczące projektu ustawy o KSC nie są niczym nowym – już wcześniej pojawiały się twierdzenia, że przepisy mają na celu blokowanie w Polsce TikToka czy AliExpress. Obecnie rozgłos zyskała sprawa obywateli i ich domowych urządzeń Wi-Fi.

Cyfryzacja KPRM w komentarzu do zarzutów podkreśla, że nowelizacja przepisów dotyczy przede wszystkim podniesienia odporności na cyberzagrożenia, w tym również bezpiecznego wdrożenia sieci 5G, a twierdzenia o konieczności czy też zmuszaniu Polaków do wymiany routerów są kłamstwem.

„W przepisach mowa jest m.in. o uznawaniu dostawcy za dostawcę wysokiego ryzyka. Nowelizacja opisuje ten proces i jego konsekwencje. Co ważne, mówi też o tym dla jakich podmiotów taka decyzja będzie wiążąca. I nie są to konsumenci, a podmioty krajowego systemu cyberbezpieczeństwa” – tłumaczy Cyfryzacja KPRM. Jak dodaje, w projekcie ustawy zawarto zapis, który mówi, że nawet jeśli dostawca zostanie uznany za dostawcę wysokiego ryzyka, decyzja w tym zakresie nie będzie dotyczyła ograniczeń w sprzedaży i użytkowaniu oprogramowania, urządzeń i usług oferowanych przez takiego dostawcę podmiotom nieobjętym wymaganiami krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.

Resort podkreśla, że żadne ograniczenia wynikające z projektu ustawy o KSC nie będą dotyczyły konsumentów, ponieważ nie są oni uważani – w myśl przepisów – za podmioty krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. „Z całym przekonaniem uspokajamy: Polacy NIE będą musieli wymieniać routerów wi-fi. To fakt, a nie fake news” – podkreślono w komunikacie.

image

Reklama

Komentarze

    Reklama