Reklama

Polityka i prawo

Pierwsza w Europie umowa Google o opłatach za treści w internecie

Fot. Outreach Pete/Wikipedia Commons/CC 2.0
Fot. Outreach Pete/Wikipedia Commons/CC 2.0

Google i francuskie zrzeszenie wydawców prasy (APIG) podpisały w czwartek umowę ramową dotyczącą finansowego wynagradzania gazet i czasopism za ich treści udostępniane przez koncern w internecie - ogłoszono we wspólnym komunikacie. To pierwsza tego typu umowa w Europie.

Porozumienie określa zasady, na których Google będzie negocjować indywidualne umowy licencyjne z członkami APIG. Wśród branych pod uwagę kryteriów będzie m.in. liczba dziennych publikacji danego tytułu i generowany przez nie ruch w sieci.

Umowy poszczególnych gazet z internetowym gigantem pozwolą im m.in. otrzymywać wynagrodzenie z tytułu praw pokrewnych za wyświetlanie ich treści w wyszukiwarce Google. Umożliwią też dostęp do nowej platformy koncernu "Google News Showcase", na której publikowane są wybrane artykuły poszczególnych gazet. Czytelnik może je przeczytać za darmo, nawet jeżeli na stronach konkretnych tytułów trzeba za nie płacić; Google płaci z kolei wydawcom za umieszczanie ich materiałów w tym serwisie.

Google i APIG nie poinformowały na jaką sumę mogą opiewać umowy z poszczególnymi członkami zrzeszenia, składającego się głównie z ogólnokrajowych i lokalnych dzienników.

Według prezesa grupy medialnej Les Echos-Le Parisien, Pierre'a Louette'a porozumienie oznacza "skuteczne uznanie praw pokrewnych wydawców prasy i początek ich wynagradzania przez platformy cyfrowe za korzystanie z ich publikacji w sieci".

Dyrektor operacyjny Google we Francji Sebastien Missoffe uznał, że podpisanie porozumienia otwiera przed redakcjami prasowymi "nowe perspektywy".

Zawarcie umowy następuje po miesiącach negocjacji między Google i francuskimi wydawcami nad zastosowaniem unijnych przepisów dotyczących praw autorskich, które pozwalają redakcjom żądać opłaty od platform internetowych za pokazywanie fragmentów ich wiadomości - przypomina agencja Reutera. Wprowadzanie w życie tych ustaleń będzie z pewnością obserwowane przez innych internetowych gigantów np. Facebook - dodano.

Umowę zawarto na okres trzech lat. To pierwsze tego typu porozumienie w Europie, nie obejmuje jednak całej francuskiej prasy, w tym agencji prasowych, ale tylko członków APIG - komentuje AFP. 

image

 

Źródło:PAP
Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama