Polityka i prawo
Atak na MPK Kraków. "Eksperci udzielają wsparcia"
MPK Kraków padło ofiarą „międzynarodowej grupy hakerskiej”, istnieją podejrzenia, że to atak ransomware. Zagrożone są dane pracowników i pasażerów. Jak poinformował wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, eksperci NASK udzielają wsparcia po incydencie.
Jak informowaliśmy w CyberDefence24.pl, 3 grudnia MPK Kraków poinformowało na swojej stronie na Facebooku o „awarii informatycznego systemu sprzedaży biletów”. Niestety to efekt cyberataku na infrastrukturę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Obecnie nieznani są sprawcy ataku oraz to, czy jakiekolwiek dane osobowe zostały wykradzione przez cyberprzestępców.
Jak poinformowano, za cyberatak odpowiada ”międzynarodowa grupa hakerska przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa”, co wskazuje na tzw. ransomware-as-a-service (RaaS). O szczegółach ataku piszemy w tym materiale.
Czytaj też
Gawkowski: Eksperci udzielają wsparcia
Jak poinformował wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, eksperci NASK od samego początku udzielają wsparcia przedstawicielom jednostki, aby „mogła jak najszybciej wrócić do funkcjonowania”. Dodatkowo mają zabezpieczać do analizy informacje o ataku, aby ustalić wektor wejścia.
„Apeluję do wszystkich administratorów o to, aby na bieżąco sprawdzali procedury, aktualizowali oprogramowanie, realizowali szkolenia oraz zachowali higienę cyfrową i śledzili rekomendacje dotyczące cyberzagrożeń, które przygotowuje Ministerstwo Cyfryzacji” - napisał polityk w serwisie X.
Atak ransomware na MPK w Krakowie. Eksperci @NASK_pl od samego początku udzielają wsparcia przedstawicielom jednostki, aby mogła jak najszybciej wrócić do funkcjonowania. Zabezpieczają do analizy informacje o ataku, aby ustalić wektor wejścia.
— Krzysztof Gawkowski (@KGawkowski) December 5, 2024
Apeluję do wszystkich…
Rzecznik MPK Kraków: Istnieje ryzyko kradzieży danych
Jak wynika ze słów Marka Gancarczyka, rzecznika prasowego MPK S.A. w Krakowie, cytowanego przez Gazetę Krakowską, sytuacja nie uległa zmianie, jeśli chodzi o korzystanie z systemów i aplikacji, które służą do zakupu biletów. Jednocześnie nadal nie posiada on wiedzy czy wykradziono dane pracowników, współpracowników i przede wszystkim pasażerów.
„Jest ryzyko, że dane mogły zostać wykradzione, dlatego gdzie tylko mogliśmy, informowaliśmy o tym” - powiedział.
MPK Kraków miało już zgłosić incydent do służb zajmujących się cyberbezpieczeństwem w Polsce, Policji oraz Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Nowe informacje o tym incydencie będziemy śledzić na bieżąco i opisywać na naszych łamach.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
Haertle: Każdego da się zhakować
Materiał sponsorowany