Social media
Dowód osobisty z odciskiem palca wyrobisz tylko w urzędzie
Od dzisiaj, tj. 8 listopada br., można już składać wnioski w urzędach o dowody osobiste z warstwą biometryczną, którą są odciski palców. Wczoraj doszło do finalizacji wieloetapowego procesu. „Wdrożyliśmy nową wersję Systemu Rejestrów Państwowych” - wskazał na konferencji prasowej Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w KPRM.
Posiadacze tradycyjnych dowodów mogą spać spokojnie. Wprowadzenie nowych nie wiąże się z koniecznością wymiany dokumentów, które nie utraciły swojej ważności.
Ważne różnice
Jak tłumaczy KPRM, nowe dowody będą różniły się od obecnych przede wszystkim w warstwie elektronicznej, gdzie znajdą się odciski palców właściciela oraz graficznej, w której widoczny będzie jego odręczny podpis. „Zarówno odciski palców, jak i podpis trzeba będzie zostawić w urzędzie. A to oznacza, że nie ma możliwości złożenia elektronicznych wniosków o dowód osobisty (online od 7 listopada można składać tylko wnioski o dowód dla osób poniżej 12. roku życia)” - czytamy w oficjalnym komunikacie do sprawy.
Jak dodaje minister Cieszyński, inaczej sprawa wygląda w przypadku dzieci. „Do 12. r.ż nie są wymagane odciski palców, co wiąże się z tym, że rodzice mogą złożyć online wniosek o dowód dla dziecka - tak jak do tej pory” - wyjaśnił podczas konferencji prasowej.
Od początku procesu wdrożenia nowych dowodów osobistych naszym priorytetem było bezpieczeństwo danych Polaków oraz zapewnienie im najlepszej możliwej obsługi w trakcie składania wniosków o nowe dokumenty. Dzięki powtórzeniu procedury zakupowej mamy pewność że sprzęt – skanery, które będą wykorzystywane do pobierania odcisków palców – spełnia wymogi bezpieczeństwa.
Podczas konferencji prasowej minister Cieszyński zaznaczył, że nowe dowody są bezpieczniejsze. „Dzięki temu, że są też pobierane odciski palców mamy większą pewność co do tego, kto się tym dokumentem posługuje” - wyjaśnił.
Podkreślmy, że sekretarz stanu, który w niedzielę (tj. 7 listopada br.) – w ramach weryfikacji produkcyjnego działania systemu – osobiście złożył wniosek o nowy dowód.
Urządzenia są już w urzędach
KPRM deklaruje, że wszystkie skanery trafiły już do gmin. „Dostarczyliśmy dokładnie 7450 skanerów do 2479 lokalizacji. W urzędach są już także stacje mobilne umożliwiające pobieranie odcisków palców od osób, które z różnych względów – przede wszystkim zdrowotnych – nie będą mogły pojawić się w urzędzie, by złożyć wniosek o dowód” – wskazano.
- Udało się zrobić wszystko tak, aby było bezpiecznie i sprawnie. Jesteśmy w kontakcie ze wszystkimi samorządami. Dostarczyliśmy im czytniki, oprogramowanie. Liczę na to, że jutro w całej Polsce ten proces odbędzie się bez problemów - minister @jciesz o nowych dowodach osobistych pic.twitter.com/meLnqGDGj1
— CYFRYZACJA KPRM (@CyfryzacjaKPRM) November 7, 2021
Sekretarz stanu w KPRM zadeklarował, że przedstawiciele KPRM, Centralnego Ośrodka Informatyki i Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych są cały czas do dyspozycji samorządowców. Są gotowi do niesienia pomocy, wsparcia, zwłaszcza w pierwszych dniach uruchomienia inicjatywy.
Inaczej niż do tej pory
W tym miejscu warto podkreślić, że składanie wniosku o nowy dowód oraz jego wydanie będzie różniło się od tego, jak to miało miejsce dotychczas. Wynika to przede wszystkim z konieczności pobrania odcisków palców oraz odwzorowania podpisu osoby ubiegającej się o dokument. W chwili wydania dowodu urzędnicy będą weryfikować odciski palców jego posiadacza z odciskami zamieszczonymi w dowodzie.
Chcemy, aby zarówno po stronie urzędników, jak i obywateli proces ten przebiegał możliwie najsprawniej. Urzędnicy zajmujący się przyjmowaniem wniosków i wydawaniem dowodów przeszli odpowiednie szkolenia. Jutro od samego rana wszyscy ci, którzy potrzebują nowego dokumentu tożsamości będą mogli składać wnioski o nowe dowody.
Dla niektórych obywateli wymiana dowodu stanie się obowiązkiem ze względu na utratę ważności obecnego dokumentu. Jak wskazuje KPRM, mówimy tu o ok. 100 tys. osobach. Z kolei ponad 17 tys. Polaków będzie ubiegało się o dowód ze względu na ukończenie 18 roku życia.
Poprawa ochrony granic
„Wdrożenie nowych dowodów osobistych wynika z konieczności dostosowania polskich przepisów do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/1157 z 20 czerwca 2019 r. Chodzi m.in. o ujednolicenie krajowych przepisów w tym zakresie i zwiększenie bezpieczeństwa dokumentów” - czytamy w komunikacie.
Minister Cieszyński podkreślił, że mechanizm drugiej cechy biometrycznej wprowadziła Unia Europejska, ponieważ ma się to przyczynić do lepszej ochrony granic. „To właśnie na granicy będzie można ze 100% pewnością stwierdzić, że to właśnie właściciel dokumentu tę granicę przekracza” - tłumaczył podczas konferencji.
A e-dowód?
Od 4 marca 2019 roku wszystkie dowody osobiste wydawane w Polsce posiadają warstwę elektroniczną. To tzw. „e-dowody”, które są nie tylko dokumentem umożliwiającym identyfikację w realnym świecie, ale również w tym cyfrowym.
„Dzięki warstwie elektronicznej właściciel dowodu może komunikować się online z administracją publiczną. Dokument umożliwia m.in. elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach” - wskazuje KPRM.
Co zrobić, aby korzystać z tych możliwości? Należy aktywować warstwę elektroniczną e-dowodu. Można to zrobić odbierając dokument lub w dowolnym innym momencie, ale zawsze w urzędzie. „Aktywując warstwę elektroniczną ustalamy także dwa kody PIN (cztero- i sześciocyfrowy). Kody PIN są potrzebne do tego, by za pomocą e-dowodu móc się uwierzytelniać i podpisać. Czterocyfrowy PIN pozwala na zalogowanie się do e-usług. Sześciocyfrowy – do podpisu pisma” - wyjaśniono w komunikacie.
Zachęcam wszystkich do skorzystania z nowoczesnych funkcji, które daje e-dowód. Do tej pory prawie 60% Polaków wychodziło z urzędu bez aktywowanej warstwy elektronicznej. Chciałbym, aby w najbliższych latach udostępnione zostały nowe usługi oparte o dane z e-dowodu.
Zgodnie z danymi liczbowymi przedstawionymi przez KPRm, od 4 marca 2019 r. do 2 listopada 2021 r. swoje e-dowody odebrało 6 637 870 osób. Warstwę elektroniczną najczęściej aktywują mieszkańcy województw mazowieckiego (49,50%), dolnośląskiego (46,76%) i pomorskiego (45,25%). Najrzadziej – mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego (29,72%).
SZP
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.