Reklama

Strona główna

NATO ćwiczy cyberobronę w Estonii

  • Ilustracja: US Air Force
    Ilustracja: US Air Force

Sojusz Północnoatlantycki przeprowadził ćwiczenia cyberobrony w Tartu w Estonii. Uczestniczyło w nich ok. 600 ekspertów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Celem ćwiczenia było sprawdzenie cyfrowych zdolności obronnych i koordynacji współpracy specjalistów z różnych państw.

Ćwiczenie odbywało się na estońskim Poligonie Cybernetycznym, mieszczącym się w Tartu w dniach od 16 do 20 listopada, jednak większość spośród ok. 600 uczestników przebywała w swoich stałych miejscach pracy na terenie innych państw. Celem szkolenia było sprawdzenie zdolności NATO do obrony swoich sieci informatycznych przed serią wyrafinowanych ataków cybernetycznych. W ramach testów sprawdzono zabezpieczenia informatyczne Sojuszu i procedury postępowania w przypadku ataków wysokiego ryzyka.

Sprawdzano również współpracę pomiędzy ekspertami działającymi w państwach sojuszniczych i współpracujących, zmagającymi się z falą coraz bardziej skomplikowanych zagrożeń informatycznych. Ćwiczenie przeprowadzono w odciętym od sieci zewnętrznej symulowanym środowisku sieciowym, zgodnie ze szczegółowymi scenariuszami, w ramach których ćwiczono obronę przed oprogramowaniem szpiegowskim i próbami znalezienia dostępu do bezpiecznych sieci.

Nasze środki obrony cybernetycznej muszą rozwijać się wraz z ewolucją cyberzagrożeń. Są one jednak efektywne jedynie wtedy, gdy efektywni są obsługujący ją ludzie i zarządzające nimi procedury.

zastępca Sekretarza Generalnego NATO ds. Nowych Wyzwań Bezpieczeństwa Sorin Ducaru

Ćwiczenie koordynowano z centrum w Tartu, wzięli w nim udział eksperci z Austrii, Irlandii, Finlandii, Szwecji, towarzyszyli im koledzy z Gruzji, Japonii i Jordanii, będący uczestnikami sprawdzianu po raz pierwszy. Obserwatorami byli specjaliści z Unii Europejskiej, a także przedstawiciele uczelni i przemysłu.

Estonia była gospodarzem tego ćwiczenia już po raz trzeci.

Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama