Polityka i prawo

MC: Śledź administrację w internecie

Spotkanie w sprawie PESEL w Ministerstwie Cyfryzacji. Fot. Ministerstwo Cyfryzacji
Spotkanie w sprawie PESEL w Ministerstwie Cyfryzacji. Fot. Ministerstwo Cyfryzacji

Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło pierwszy w Polsce portal, który umożliwia śledzenie online tego, jak działa e-administracja – począwszy od liczby zrealizowanych e-usług, a na statystykach „klikalności” stron ministerstw skończywszy.

Portal Widok.gov.pl to nie tylko statystyki, które pokazują zainteresowanie e-usługami w administracji publicznej. To przede wszystkim narzędzie do badań i miejsce, które pokazuje jakie są realne potrzeby i oczekiwania obywatela w tym obszarze. Statystyki zbierane przez stronę widok.gov.pl pozwolą na efektywne wyznaczanie kierunków rozwoju cyfrowej administracji. To jednocześnie jeden z elementów wdrażania w praktyce idei GOV.TECH, którą minister Anna Streżyńska zaprezentowała podczas czerwcowego spotkania Impact’17.

Każdy, kto interesuje się tym, co dzieje się na stronach administracji lub potrzebuje informacji o aktualnych trendach na portalach rządowych, właśnie otrzymał narzędzie, które zaspokaja te potrzeby. Platforma widok.gov.pl została przygotowana z myślą o wszystkich – obywatelach, przedsiębiorcach, dziennikarzach, studentach czy naukowcach. Portal Widok.gov.pl pozwala również na konfrontacje naszych przekonań dotyczących np. e-usług z realnymi potrzebami obywatela. Wszyscy użytkownicy tej nowej platformy mogą dostarczyć bezcennych informacji o tym, czego z zakresu e-usług i e-administracji poszukują w sieci.

Czytaj też: MC: Dyskusja o przyszłości polskiego internetu

Widok.gov.pl jest również nową platformą komunikacji – otwiera niedostępne wcześniej dane publiczne. Ułatwia wyszukiwanie informacji związanych z usługami cyfrowymi i podpowiada jak je wykorzystać na własny użytek, w dowolny sposób. Koncepcja portalu powstała na bazie doświadczeń z innych krajów.

Strona widok.gov.pl jest pilotażem projektu Zintegrowanej Platformy Analitycznej – rozwiązania, które w kolejnych etapach przyniesie szereg korzyści dla obywateli i przedsiębiorców, przez wykorzystanie danych do optymalizacji działań administracji publicznej w ważnych obszarach potrzeb społecznych i gospodarczych.

Przedsięwzięcie jest wspólną inicjatywą Ministra Cyfryzacji, Ministerstwa Rozwoju, Instytutu Łączności, Centralnego Ośrodka Informatyki oraz kluczowych dostawców e-usług. Projekt został zrealizowany w czasie maj-lipiec (2,5 miesiąca) w trybie wykorzystywania zrealizowanych wcześniej projektów rozwojowych i analitycznych. Koszty to ok. 170 tys. PLN (z dotacji ministra dla Instytutu Łączności).

Komentarze