Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Wirusy w internetowych reklamach. Na co uważać?

computer
Autor. Andrew_Writer/Flickr/CC BY 2.0

Cyberprzestępcy coraz częściej wykorzystują Google Ads do rozpowszechniania złośliwego oprogramowania wśród niczego niepodejrzewających użytkowników. Zwykle celem są osoby, które szukają w sieci popularnych programów na swoje urządzenia.

Reklama

Przykładem może być podszywanie się przez atakujących pod m.in. Grammarly, MSI Afterburner, Slack, Dashlane, Malwarebytes, Audacity, μTorrent, OBS, Ring, AnyDesk, Libre Office, Teamviewer, Thunderbird i Brave – podaje Bleeping Computer.

Reklama

Kampanie polegają na wiernym odwzorowaniu oficjalnych witryn powyższych produktów. „Sklonowane" strony służą do dystrybucji złośliwego oprogramowania. Pobranie pliku i jego otwarcie prowadzi do infekcji urządzenia (np. Raccoon Stealer, Vidar Stealer, IcedID).

Czytaj też

Warto być czujnym

Aby zmniejszyć ryzyko instalacji wirusa poprzez reklamę w sieci, warto korzystać z narzędzi blokujących reklamy. Im mniej ich będziemy mieć, tym większe nasze bezpieczeństwo (i mniejsza irytacja).

Reklama

Cyberprzestępcy są sprytni. Nie brakuje przypadków, w których to ich pozycje Google zamieszcza wysoko na liście wyszukiwania. Z tego względu poszukując określonego programu/firmy/produktu, warto nie klikać w tzw. „pierwsze-lepsze" odnośniki, lecz przeskrolować listę wyników w celu odnalezienia linku, przenoszącego bezpośrednio na oryginalną stronę danej marki.

Zawsze warto kierować się podstawowymi zasadami cyberhigieny i dokładnie sprawdzać adresy witryny, z której zamierzamy korzystać. Jeśli cokolwiek wzbudzi nasze obawy, lepiej wyjść i nie narażać się na ryzyko. Literówki, błędy językowe czy inne nieprawidłowości powinny nas zaalarmować.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Komentarze