Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Walka z oszustwami telefonicznymi. Brytyjczycy chwalą się "babcią AI"

Jak walczyć z telefonicznymi oszustwami? Brytyjczycy wpadli na pomysł, by skierować przeciwko oszustom "babcię AI". Okazuje się, że ten sposób działa.
Jak walczyć z telefonicznymi oszustwami? Brytyjczycy wpadli na pomysł, by skierować przeciwko oszustom "babcię AI". Okazuje się, że ten sposób działa.
Autor. Centre for Ageing Better/Unsplash

Walka z oszustwami telefonicznymi to nie tylko zmienianie prawa i kampanie informacyjne. Brytyjski telekom O2 połączył w tym celu funkcje kilku modeli AI. Efektem jest „babcia”, która potrafi zwodzić oszustów przez ponad pół godziny.

Problem oszustw telefonicznych wciąż pozostaje jednym z najpoważniejszych. W Polsce nie ma tygodnia, w którym nie pojawiłaby się kolejna historia o wyłudzeniu pieniędzy za sprawą rozmowy telefonicznej – czy to metodą „na wnuczka” lub podszywając się pod policjanta czy pracownika banku.

Czytaj też

Reklama

Brytyjczycy opracowali „babcię AI". Walczy ze scammerami

Z podobnym problemem walczy również Wielka Brytania. Jak podaje serwis Infosecurity Magazine, zeszłoroczna ankieta Cifas – organizacji walczącej z oszustwami – wykazała, że ponad połowa badanych spotkała się ze scammerskimi telefonami. 

Nie powinno zatem dziwić, że są podejmowane działania również przez telekomy. Należąca do Virgin Media O2, firma O2 uruchomiła „AI babcię” nazwaną Daisy. To połączenie kilku modeli sztucznej inteligencji, które w czasie rzeczywistym obsługują telefony od oszustów.

Czytaj też

Reklama

Sztuczna inteligencja kontra oszuści. „Dokładamy wszelkich starań"

Po co jednak realizować tak skomplikowany pomysł? Otóż Daisy ma na celu jak najdłużej utrzymać oszustów na linii – w ten sposób zaatakują oni znacznie mniej osób. I faktycznie się to udaje: w niektórych przypadkach scammerzy wytrzymywali aż 40 minut z historiami rodzinnymi i fałszywymi danymi osobowymi podawanymi przez Daisy.

Co ciekawe, sztuczna inteligencja rozmawia z wyłudzaczami danych bez pomocy ludzkiego operatora. Jednocześnie O2 udostępniło swoim klientom darmową usługę identyfikacji dzwoniącego w celu rozpoznania, czy mają do czynienia z oszustwem.

Za projekt odpowiada Dział Walki z Oszustwami telekomu. Jak powiedziała jego dyrektorka Murray Mackenzie, każdy może przekierować podejrzane SMS-y i połączenia pod numer operatora za darmo.

„Dokładamy wszelkich starań, aby powstrzymywać oszustów, inwestując we wszystko: od technologii firewall do blokowania oszukańczych wiadomości tekstowych, po wykrywanie spamu za pomocą sztucznej inteligencji, aby zapewnić naszym klientom bezpieczeństwo” – wyjaśniła.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama
Reklama

Haertle: Każdego da się zhakować

Materiał sponsorowany

Komentarze

    Reklama