Cyberbezpieczeństwo
TikTok i sterydy. Kolejne zagrożenie dla młodych
![](https://cdn.defence24.pl/2023/09/29/800x450px/u4uCQwl8hi1xiS8GBNjPQhS0xZtlXtu7nzjTqZqi.o8z3.jpg)
Na TikToku rośnie liczba filmików promujących sterydy. Szczególnie niepokojący jest fakt, że treści te trafiają do młodych użytkowników platformy.
Center for Countering Digital Hate opublikował prawie 40-stronnicowy raport , w którym przygląda się treściom, które młodym ludziom serwuje TikTok. Dokładnie chodzi tu o filmy promujące wykorzystywanie sterydów.
„Filmy promujące takie substancje na platformach społecznościowych, wskazują na to, że dzięki tym środkom w szybki i łatwy sposób można znacząco polepszyć swój wygląd, uzyskać lepszą muskulaturę czy polepszyć swoje sportowe osiągnięcia (...)" – napisała kilka miesięcy temu FDA (ang. Food and Drug Administration), czyli amerykańska Agencja Żywności i Leków.
Największe kontrowersje w całej sprawie budzi fakt, że promowane środki mogą zagrażać ludzkiemu zdrowiu, a nawet życiu. Przykład? We wspomnianym dokumencie FDA wskazywała na to, że opisywany tam środek (SARM -red.) może zwiększać ryzyko zawału serca czy bezpłodności. Co ciekawe, w USA sprzedaż SARM jako suplementu diety jest nielegalna, o czym informuje TechCrunch.
Czytaj też
Liczne powiązania
Z danych zaprezentowanych przez CCDH wynika, że ponad 30 wpływowych osób na TikToku w USA jest powiązanych ze stronami oferującymi nielegalne środki. Wiele z nich wprost kieruje swój przekaz do nastolatków.
Badacze CCDH wskazali, że liczba wyświetleń filmów oznaczanych hasztagami promującymi używanie sterydów urosło w USA w ostatnich latach do ponad 580 milionów. Głównymi odbiorcami opisanych treści byli młodzi mężczyźni w wieku 18-24 lat. „Dane pokazują, że nie tylko młode kobiety i dziewczyny są narażone na potencjalnie szkodliwe treści w sieci" – stwierdził Imran Ahmed, CEO Center for Countering Digital Hate.
„Mamy do czynienia z porażką TikToka (...) Platforma musi znacznie lepiej egzekwować swoją politykę dotyczącą zabraniania promowania określonych substancji. Musi też być bardziej transparentna w informowaniu o tym, jak dużo młodych ludzi jest narażonych na natknięcie się na szkodliwe treści" – podsumował.
Pytania do TikTok Polska
O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy polski oddział TikToka. Jak tylko otrzymamy odpowiedź, zaktualizujemy poniższy tekst.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].