Cyberbezpieczeństwo
Problem cyberprzemocy. Powstał poradnik mający pomóc walczyć z tym zjawiskiem
W ramach minimalizowania skutków cyberprzemocy rekomendowane jest rozwijanie kompetencji społecznych i indywidualnych (np. empatii) wśród uczniów. Głównym podmiotem mającym za zadanie pomagać w realizacji programu profilaktycznego ograniczającego zjawisko przemocy w sieci jest szkoła i szkolna klasa.
Fundacja Orange razem z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę stworzyły poradnik dotyczący cyberprzemocy i tego, jak jej skutecznie przeciwdziałać. Osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą są głównymi adresatami opublikowanych wskazówek.
Z danych raportu „Nastolatki 3.0" stworzonego przez Instytut Badawczy NASK wynika, że co piąty nastolatek w Polsce doświadczył przemocy w sieci. Ten rodzaj agresji twórcy poradnika „Jak zmniejszać ryzyko cyberprzemocy wśród uczniów?" podzielili na elektroniczną, czyli pojedyncze akty przemocy w sieci, a także na tzw. cyberbullying, czyli działania celowe, które trwają przez dłuższy czas.
Do podstawowych form cyberprzemocy można zaliczyć m.in. publikację kompromitujących treści, nękanie czy zastraszanie.
Jedna z głównych tez zawartych w poradniku wskazuje na korelacje pomiędzy cyberprzemocą rówieśniczą i przemocą w świecie realnym. Badania pokazują, że bardzo często młode osoby będące ofiarami agresji, doświadczają obu rodzajów przemocy jednocześnie.
Czytaj też
Rola szkoły
W materiałach opublikowanych przez Fundację Orange oraz Fundację Dajemy Dzieciom Siłę w ramach minimalizowania skutków cyberprzemocy rekomendowane jest rozwijanie kompetencji społecznych i indywidualnych (np. empatii) wśród uczniów. Głównym podmiotem mającym za zadanie pomagać w realizacji programu profilaktycznego ograniczającego zjawisko przemocy w sieci jest szkoła i szkolna klasa.
Czytaj też
Klasa szkolna i jej znaczenie
Szkolna klasa jest miejscem, w którym można wdrożyć najwięcej rozwiązań profilaktycznych. To tu nauczyciele razem z uczniami mogą ustalić wspólne zasady, które (także) mogą ułatwić skuteczniejszą walkę z przemocą w sieci. To także w klasie, a szczególnie w pierwszych tygodniach po rozpoczęciu roku szkolnego, powinno zadbać się o integrację wszystkich uczniów. Lepsze relacje i wzajemna sympatia ograniczają szansę na szerzącą się przemoc pomiędzy uczniami tej samej klasy.
Działania nauczycieli powinny być też ukierunkowane na zwrócenie uwagi na automatyzmy, na których w dużej mierze opiera się spora część naszych internetowych działań. Nasze lajkowanie czy udostępnianie danych treści może być realizowane bez głębszego zastanowienia, a to może prowadzić do zwiększenia liczby wyświetleń materiału, który np. zawiera przemoc.
Dzielenie się agresywnymi treściami może przyczynić się do wzrostu cyberprzemocy i okazania przyzwolenia na krzywdzące zachowania i komentarze. Dlatego tak ważne jest, aby uczniowie byli świadomi działania automatyzmów.
Czytaj też
Emocje to podstawa
W poradniku zwraca się też uwagę na niebagatelną rolę emocji. Korzystając z internetu najczęściej nie widzimy bezpośredniej reakcji osoby, która jest po drugiej stronie ekranu. Komunikując się za pomocą smartfona zachodzi komunikacja zapośredniczona, która w dużej mierze ogranicza wykorzystanie możliwości, jakie daje nam czytanie emocji. To przez to dużo łatwiej opublikować obraźliwy komentarz czy materiał, który może dotknąć drugą osobę.
To dlatego tak ważne jest stawianie na zajęcia, które pozwalają odczytywać emocje i wczuwać się w perspektywę innych osób. Szkoła jest też miejscem, które powinno w sposób szczególny promować działania wzmacniające edukację w tym zakresie, czyli wolontariat.
Czytaj też
Program IMPACT
Poradnik dla młodzieży wzbogacony jest także o program IMPACT. Jak czytamy w poradniku, program „składa się z kilkunastu scenariuszy zajęć, które podzielone są na moduły dotyczące: kompetencji psychologicznych wspierających pozytywne zachowanie w internecie, omówienia zjawiska cyberprzemocy, skutecznego reagowania na cyberprzemoc, pozytywnego wykorzystania internetu oraz dbania o prywatność i bezpieczeństwo w sieci".
To IMPACT skupia się na rozwoju kompetencji społecznych i indywidualnych, które mogą wpływać na ograniczenie zachowań agresywnych. Chodzi o rozwijanie empatii, samokontroli czy o naukę efektywnej komunikacji.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].
/MG