Reklama

Cyberbezpieczeństwo

Phishing na LinkedIn, Microsoft czy Adidas. Te marki wśród najczęściej wykorzystywanych przez hakerów

LinkedIN to platforma społecznościowa często wykorzystywana do phishingu
LinkedIN to platforma społecznościowa często wykorzystywana do phishingu
Autor. Souvik Banerjee/ Unsplash/ Domena publiczna

Cyberprzestępcy, którzy chcą wykraść nasze dane, najchętniej podszywają się pod znane portale społecznościowe oraz firmy technologiczne. W ostatnich miesiącach blisko połowa ataków phishingowych wykorzystujących znane marki była opatrzona logo LinkedIn. Coraz częściej hakerzy podszywają się też pod Adidasa, Adobe czy bank HSBC.

Reklama

W kwietniu, maju i czerwcu analitycy Check Point Research zaobserwowali, że platforma społecznościowa LinkedIn wciąż jest najczęściej wykorzystywaną marką w atakach phishingowych.

Reklama

Udział LinkedIna w „torcie phishingowym” nieznacznie spadł: z 52 proc. w pierwszym kwartale do 45 proc. przypadków w drugim. Badania wykazały jednocześnie, że portale społecznościowe nadal są tymi, pod które najczęściej podszywają się hakerzy. Na drugim miejscu znalazły się firmy technologiczne, które wymieniły się pozycją z firmami kurierskimi.

    Microsoft z największym wzrostem

    Największy wzrost w drugim kwartale odnotował Microsoft, którego znaki graficzne wykorzystywane były w 13 proc. wszystkich prób phishingu z użyciem wizerunku znanych marek. Był to wynik ponad dwukrotnie wyższy niż na początku 2022 roku.

    Reklama

    Eksperci zauważają, że phishing wykorzystujący konta Microsoft stanowi zagrożenie zarówno dla osób prywatnych, jak i organizacji, bowiem zdobywając dane logowania do naszych kont, hakerzy uzyskują dostęp do wszystkich aplikacji, które za nimi stoją, takich jak Teams czy SharePoint; to także zwiększone ryzyko narażenia konta e-mail w Outlooku.

    Trzecie miejsce (spadek z drugiego), z 12 proc. udziałem, przypadło DHL-owi. W pierwszej dziesiątce rankingu pojawiły się również zupełnie nowe marki, takie jak Adidas, Adobe i HSBC.

    Reklama
      Reklama

      Atak brand phishing

      Reklama

      Jak wyjaśniają eksperci, atak typu brand phishing nie tylko wykorzystuje nasze zaufanie do znanych marek, ale także oddziałuje na ludzkie emocje, takie jak strach przed utratą korzystnej oferty. Konsumenci klikają w pośpiechu, bez uprzedniego sprawdzania czy wiadomość e-mail rzeczywiście pochodzi od danej marki.

      "Linkedin i Microsoft to dwie najczęściej naśladowane marki. Dla nas to sygnał, że cyberprzestępcy nadal uważają pracę zdalną za atrakcyjny trend do wykorzystywania exploitów. E-maile phishingowe są ważnym narzędziem w arsenale każdego hakera, ponieważ można je szybko wdrożyć i mogą dotrzeć do milionów użytkowników przy stosunkowo niskich kosztach. Dają one cyberprzestępcom możliwość wykorzystania reputacji marek, w celu przejęcia danych osobowych lub istotnych informacji handlowych i – w efekcie - korzyści finansowych" - komentuje Wojciech Głażewski Country Manager firmy Check Point Software w Polsce.

      Reklama

      Najpopularniejsze marki wykorzystywane w atakach phishingowych w II kwartale 2022 roku to:

      1. LinkedIn (45 proc.)
      2. Microsoft (13 proc.)
      3. DHL (12 proc.)
      4. Amazon (9 proc.)
      5. Apple (3 proc.)
      6. Adidas (2 proc.)
      7. Google (1 proc.)
      8. Netflix (1 proc.)
      9. Adobe (1 proc.)
      10. HSBC (1 proc.)
      Popularne marki są często wykorzystywane w atakach phishingowych
      Popularne marki są często wykorzystywane w atakach phishingowych
      Autor. Informacja prasowa

        /Na podst. informacji prasowej

        Reklama

        Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

        Reklama
        Reklama

        Sztuczna inteligencja w Twoim banku. Gdzie ją spotkasz?

        Materiał sponsorowany

        Komentarze

          Reklama