Cyberbezpieczeństwo
#CyberMagazyn: Zdrowie psychiczne. Wyzwania w pracy w cyberbezpieczeństwie
W ostatnich latach możemy zaobserwować rosnącą świadomość społeczeństwa na temat wyzwań zdrowia psychicznego i istotności dobrostanu emocjonalnego, również w miejscu pracy. Temat ten wydaje się szczególnie istotny dla pracowników branży cyberbezpieczeństwa, którzy narażeni są na znaczne obciążenie emocjonalne i psychiczne ze względu na charakter wykonywanego zawodu.
Praca w cyberbezpieczeństwie jest niezwykle dynamiczna i wymagająca. Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa muszą być stale na bieżąco z najnowszymi technologiami, dostosowywać się do szybko zmieniającego się krajobrazu zagrożeń, przeciwdziałać ewentualnym atakom, wykrywać luki w zabezpieczeniach, a także reagować na incydenty zagrażające bezpieczeństwu informacji. Wszystko to może prowadzić do wzmożonego stresu, który negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne pracowników tej branży.
Czytaj też
Czym jest zdrowie psychiczne?
Światowa Organizacja Zdrowia definiuje zdrowie psychiczne jako “stan dobrego samopoczucia psychicznego, który umożliwia ludziom radzenie sobie ze stresem w życiu, realizację swoich umiejętności, dobrą naukę i dobrą pracę oraz wnoszenie wkładu na rzecz swojej społeczności. Jest integralnym elementem zdrowia i dobrego samopoczucia, który leży u podstaw naszych indywidualnych i zbiorowych zdolności do podejmowania decyzji, budowania relacji i kształtowania świata, w którym żyjemy.”
Organizacja podkreśla, że zdrowie psychicznie to coś więcej niż brak zaburzeń psychicznych i jest ono podstawowym prawem każdego człowieka.
Czytaj też
Czynniki stresowe
Jednym z głównych czynników stresu w pracy w cyberbezpieczeństwie jest presja czasu i ciągła gotowość do reakcji na incydenty. Ataki cybernetyczne mogą się zdarzyć w każdej chwili, co wymusza na pracownikach stałą czujność i gotowość do natychmiastowej interwencji. Ten stan ”stałej gotowości” może prowadzić do chronicznego napięcia i wypalenia zawodowego.
Należy również wziąć pod uwagę rolę, jaką odgrywa brak odpowiedniego wsparcia oraz zrozumienia ze strony kadry menedżerskiej i tzw. biznesu - 30 proc. ankietowanych pracowników wymienia ten aspekt jako główny czynnik stresowy. W niektórych firmach dział bezpieczeństwa informacji jest postrzegany jedynie jako koszt, co może prowadzić do niedostatecznych zasobów i wsparcia dla pracowników. Brak uznania dla trudności, z jakimi borykają się pracownicy ds. cyberbezpieczeństwa, może również pogłębiać stres i frustrację.
Niedobór pracowników na rynku pracy, o którym pisaliśmy tutaj również nie poprawia sytuacji. Według raportu The Life and Times of Cybersecurity Professionals, przyczynia się on do zwiększonego obciążenia pracą (61 proc. przypadków) i zwiększa prawdopodobieństwo wypalenia zawodowego (43 proc. ankietowanych).
Warto wspomnieć, że charakter pracy w cyberbezpieczeństwie wymagający zachowania wysokiego poziomu poufności może prowadzić do izolacji społecznej. W przypadku, gdy pracownik nie może podzielić się swoimi rozterkami z przyjaciółmi czy rodziną, zostaje pozbawiony wsparcia z ich strony.
Czytaj też
Jaka jest skala problemu?
Z badania State of Mental Health in Cybersecurity dowiadujemy się, że aż 66 proc. pracowników branży cyberbezpieczeństwa doświadcza w swojej pracy znaczącego poziomu stresu, a 63 proc. czuje się obecnie bardziej zestresowanych niż w przeszłości.
Według raportu opublikowanego przez organizację Isaca „State of Cybersecurity: 2023”, wysoki poziom stresu jest jednym z głównych czynników, dla którego pracownicy decydują się na zmianę pracodawcy (43 proc. przypadków).
Jeszcze bardziej interesująco wygląda sytuacja w przypadku specjalistów cyberbezpieczeństwa, którzy postanowili całkowicie porzucić swoją profesję - aż 49 proc. z nich zdecydowało się na ten krok właśnie ze względu na stres towarzyszący wykonywanej pracy.
Z kolei 25 proc. osób, które postanowiły zmienić swoją ścieżkę zawodową uważa, że praca w cyberbezpieczeństwie wymaga zbyt długich godzin pracy, 10 proc. uznało, że stała się po prostu zbyt trudna.
Czytaj też
Jak zmniejszyć poziom stresu wśród pracowników?
Analiza przytoczonych badań pokazuje istotę problemu. Pytanie brzmi - jakie działania należy podjąć aby poprawić stan zdrowia psychicznego pracowników cyberbezpieczeństwa?
Na początku należy zrozumieć istotę zagadnienia i dowiedzieć się, jakie są czynniki wpływające na dobrostan pracowników w danej organizacji - co poprawia, a co pogarsza ich kondycję psychiczną? Z jakimi problemami i wyzwaniami się zmagają?
Pomocne może okazać się wdrożenie programów wsparcia psychologicznego, a także organizacja szkoleń antystresowych i warsztatów radzenia sobie ze stresem. Firmy powinny promować otwartą i wspierającą kulturę organizacyjną oraz równowagę między pracą, a życiem prywatnym. Ważne jest również wdrożenie systemów monitorowania stanu zdrowia psychicznego pracowników oraz identyfikacja wczesnych objawów stresu i wypalenia zawodowego, co umożliwi pracodawcom szybką reakcję i udzielenie potrzebnego wsparcia.
Walcząc z objawami, nie zapominajmy również o zaadresowaniu źródła problemu: zapewnienie wystarczających zasobów (narzędzi i ludzi) może pomóc w zapobieganiu przeciążeniu pracą i poprawie zdrowia psychicznego pracowników.
Czytaj też
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].