Reklama

Biznes i Finanse

UOKiK ukarał PayPal. 106 mln zł za naruszenia

UOKiK nalożył karę na PayPal w wysokości 106 mln zł
UOKiK nalożył karę na PayPal w wysokości 106 mln zł
Autor. Mariia Shalabaieva/ Unsplash

UOKiK nałożył karę w wysokości 106 mln zł na PayPal Europe. Decyzją Prezesa urzędu, serwis internetowy stosuje niedozwolone postanowienia: bardzo ogólny katalog działań zabronionych i dotkliwe sankcje dla użytkowników - w tym finansowe, za złamanie warunków umowy.

PayPal jest serwisem internetowym, który umożliwia dokonywanie płatności online na całym świecie oraz pełni funkcję elektronicznego portfela zintegrowanego z rachunkiem bankowym.

Po przeprowadzonym postępowaniu, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję - w której uznał, że PayPal stosuje klauzule niedozwolone i zakazał ich stosowania. Nałożył także karę rzędu 106,6 mln zł.

Czytaj też

Reklama

Szereg naruszeń PayPal

Według Prezesa UOKiK, klauzule zawierające 34 działania zabronione użytkownikom oraz katalog przykładowych sankcji, zawarte w umowie użytkownika (chodziło np. o zapisy mówiące o ukaraniu użytkownika za samą próbę skorzystania z zablokowanego konta) naruszały interesy konsumentów.

PayPal zakładał też, że nie wolno „naruszać żadnych przepisów prawa, ustaw, zarządzeń lub regulacji (np. dotyczących usług finansowych, ochrony konsumentów, nieuczciwej konkurencji, zakazu dyskryminacji i nieuczciwej reklamy)”, bo może się to skończyć nałożeniem niedookreślonych sankcji. W praktyce naruszenie dowolnego przepisu w jakimkolwiek państwie upoważniało PayPal do zastosowania sankcji, a klienci mogliby nie wiedzieć, że zrobili cokolwiek niezgodnego z postanowieniami umownymi.

Spółka mogła także „w dowolnej chwili” i „według własnego uznania” zablokować pieniądze użytkownika „w wysokości oraz przez okres tak długi, jak będzie to konieczne”.

Reklama

PayPal mógł jednocześnie nałożyć na konsumenta nawet kilka sankcji: zapłatę kwoty 2,5 tys. dolarów lub większej, zamknięcie konta bez uprzedzenia i odmowę świadczenia usług w przyszłości.

Zdaniem Prezesa UOKiK zastosowanie kwestionowanych warunków mogło prowadzić do sytuacji, w której konsument był z jednej strony nieświadomy tego, jakie działanie może zostać uznane przez spółkę za zabronione. Z drugiej strony nie był w stanie przewidzieć sankcji, które mogą zostać wobec niego zastosowane. Skutkiem mogło być nawet pozbawienie dostępu do pieniędzy zgromadzonych na koncie PayPal na nieokreślony czas” - czytamy w komunikacie.

Czytaj też

Reklama

Naruszenia bez precedensu

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny ocenił, że ”charakter naruszeń jest bezprecedensowy”.

„Dla konsumenta korzystanie z usług PayPal na podstawie zakwestionowanych klauzul jest nieprzewidywalne. Klauzule PayPal są ogólne, wieloznaczne i niezrozumiałe. Konsument, czytając te postanowienia, nie może przewidzieć, które z jego działań mogą zostać uznane za zabronione, a także jakie sankcje mogą zostać na niego nałożone przez przedsiębiorcę. W związku z tym PayPal ma nieograniczoną możliwość dowolnego decydowania o tym, czy użytkownik popełnił czyn zabroniony i jaka spotka go za to kara, którą może być choćby zablokowanie pieniędzy na koncie” - skomentował szef Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Spółka PayPal (Europe) ma również poinformować klientów w swoim serwisie internetowym - po uprawomocnieniu się decyzji - o decyzji UOKiK. Nie jest jednak prawomocna, firma może złożyć odwołanie do sądu.

/NB

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].

Reklama

Komentarze

    Reklama