Umiejętności cyfrowe to kompetencje, których coraz częściej poszukują pracodawcy – wynika z najnowszego raportu Pracuj.pl. Z danych platformy wynika, że w pierwszym półroczu tego roku aż 36 proc. ogłoszeń dotyczyło specjalizacji, gdzie kompetencje cyfrowe są szczególnie istotne.
Dane z raportu Pracuj.pl wskazują, że liczba ofert pracy, w których umiejętności cyfrowe mają znaczącą rolę, w ciągu roku wzrosłą o ponad połowę. Tymczasem, Polska zajmuje trzecie od końca w całej Unii Europesjkiej miejsce pod względem liczby osób, mogących takimi kompetencjami się pochwalić.
O tym, że umiejętności cyfrowe to bolączka Polaków, pisaliśmy w naszym serwisie już wcześniej – w kontekście młodych ludzi i ich sytuacji, która wbrew pozorom pod tym względem wcale nie wygląda ciekawie.
Niskie kompetencje cyfrowe to wyzwanie dla firm
Według Pracuj.pl, niskie kompetencje cyfrowe w Polsce to duży problem dla firm. Polacy należą do grona najmniej biegłych cyfrowo mieszkańców Unii Europejskiej – nasz kraj zajmuje bowiem 24. miejsce (na 27) pod kątem rozwoju umiejętności cyfrowych.
Jedynie 43 proc. Polaków w wieku od 16 do 74 lat posiada je na podstawowym poziomie – twierdzi Eurostat, który prognozuje jednocześnie, że do 2030 roku 80 proc. obywateli UE w wieku produkcyjnym umiejętności cyfrowe na podstawowym poziomie po prostu będzie musiało posiadać, aby zdobyć zatrudnienie.
Czytaj też
Z tym, jak widzi nas Eurostat, kontrastują podawane przez Pracuj.pl dane na temat tego, jak Polacy postrzegają pod kątem umiejętności cyfrowych samych siebie. Dwie trzecie ankietowanych przez tę platformę osób oceniło się pozytywnie, 30 proc. – średnio, a jedynie 4 proc. negatywnie.
Umiejętności cyfrowe to nowe szanse w pracy
Pracuj.pl ocenia, że rosnąca liczba ofert pracy związanych ze specjalizacjami wymagającymi kompetencji cyfrowych to nowe szanse dla polskich pracowników. Ich niski stan umiejętności to jednak istotne wzywanie.
„Pracownik posiadający umiejętności i wiedzę z zakresu wykorzystywania technologii jest coraz bardziej cenny na rynku pracy. Ważne jednak, by zauważyć istotną kwestię: biegłość cyfrowa nie zawsze musi oznaczać umiejętności predysponujące do zostania programistą wysokiej klasy czy ekspertem R&D" – mówi dyrektorka HR w Grupie Pracuj Agnieszka Bieniak.
Czytaj też
„W wielu branżach, takich jak np. reklama, marketing, e-commerce czy sprzedaż, wykorzystanie technologii opiera się na mniej skomplikowanych systemach, urządzeniach czy programach. Ważne jest za to ich trafne i kreatywne użytkowanie do celów zawodowych. Tak rozumiane kompetencje cyfrowe są poszukiwane w większości branż i specjalizacji" – dodaje.
Liczba cyfrowych ofert pracy stale rośnie
Z danych platformy wynika, że w III kwartale 2021 roku ogłoszenia, w których kompetencje cyfrowe były istotne, stanowiły w serwisie Pracuj.pl około 25 proc. Już sześć miesięcy później, w I kwartale bieżącego roku, dotyczyły one więcej niż co trzeciej oferty. Podobna proporcja utrzymała się między kwietniem i czerwcem 2022 roku.
W pierwszym półroczu bieżącego roku aż 24 proc. ogłoszeń o pracę dotyczyło specjalistów z branży IT. To m.in. ogłoszenia kierowane do ekspertów ds. rozwoju oprogramowania (16 proc.) oraz administracji IT (8 proc.).
Innymi dziedzinami, w których potrzebne są umiejętności cyfrowe, a których było na portalu Pracuj.pl wiele, są marketing, internet i e-commerce, a także ogłoszenia dla ekspertów od badań i rozwoju oraz reklamy.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].