Biznes i Finanse
OpenAI nawiązała współpracę z agencją Associated Press. To pierwsza taka umowa
Firma OpenAI stojąca za słynnym ChatemGPT nawiązała współpracę z agencją prasową Associated Press. To pierwsza taka współpraca w historii, a jej beneficjentami mają być obie strony.
Współpraca OpenAI z Associated Press została opisana w depeszy agencyjnej opublikowanej przez słynną amerykańską agencję prasową.
Na mocy umowy OpenAI zyska dostęp do archiwów AP i licencję na korzystanie z nich, a w zamian za to Associated Press ma otrzymać możliwość korzystania ze wsparcia technologicznego i „doświadczenia produktowego" spółki Sama Altmana.
Szczegóły finansowe umowy nie zostały ujawnione.
Pożywka dla czatbota
ChatGPT opiera się na ogromnych ilościach danych, które służą jego „uczeniu się". Dane te pobierane są z otwartego internetu, co już przysporzyło firmie Samuela Altmana - OpenAI - problemów prawnych.
Na CyberDefence24.pl można przeczytać o pozwie , który OpenAI dostała w związku z podejrzeniem naruszenia praw własności intelektualnej i prawa ochrony prywatności poprzez to, że czatbot zaczął zwracać odpowiedzi ewidentnie bazujące na danych objętych ochroną prawną. Mimo tego jednak, zostały one „zassane" z internetu bez wiedzy i zgody dysponentów praw.
Korzystanie z archiwum agencji Associated Press cieszącej się dobrą reputacją może być zatem rozwiązaniem dla OpenAI, która oprócz nowych danych szkoleniowych pozyskiwanych - najlepiej by było - zgodnie z prawem, potrzebuje również zagwarantowania, że materiał szkoleniowy nie będzie przekładał się na „halucynacje" czatbota i rozsiewanie przez niego dezinformacji .
Koniec z naśladownictwem?
Czy ChatGPT po lekturze archiwum tekstów AP zacznie przemawiać do użytkowników stylem reporterskim?
Tego nie wiemy - jednak jak do tej pory ponad 4 tys. autorów i autorek literatury pięknej podpisało list, który trafił do szefów firm takich jak OpenAI, Microsoft, Google, Meta i innych, skarżąc się na praktykę wykorzystywania treści literackich do szkolenia czatbotów.
Produkty takie jak ChatGPT naśladują styl poszczególnych autorów, podszywają się pod nich i replikują ich idee - co jest problemem dla przedstawicieli branży kreatywnej. Obiektywny i bezosobowy styl tekstów agencji prasowej może pozwolić zmienić taki stan rzeczy - o ile oczywiście takie będą zamiary OpenAI.
Sztuczna inteligencja w newsach
W depeszy AP czytamy, że obie firmy w ramach współpracy rozważają też zaimplementowanie generatywnej sztucznej inteligencji w produktach i usługach informacyjnych. Tu znów jednak nie mamy szczegółów - pytanie brzmi, czy już wkrótce krótkie noty informacyjne dla AP redagować będzie czatbot?
Obecnie agencja nie korzysta w swojej pracy z żadnych narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, jednak AI jako technologia towarzyszy jej od niemal dekady - czytamy w materiale redakcji. Wykorzystywana jest m.in. do automatyzacji raportów o bilansach finansowych firm, a także do podsumowywania wyników sportowych.
Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected].