Biznes i Finanse
Amazon zapłaci 1,13 mld euro grzywny za nadużywanie pozycji rynkowej
Amazon został ukarany grzywną w wysokości 1,13 mld euro za nadużywanie swojej pozycji rynkowej przez włoski organ ochrony konkurencji i konsumentów, który oprócz kary pieniężnej nakazał koncernowi ustanowienie „uczciwych i niedyskryminujących standardów” dla zewnętrznych sprzedawców na jego platformie.
Włoski organ (AGCM) poinformował, że Amazon traktował nierówno sprzedawców na swojej platformie, oferując preferencyjne warunki tym, którzy korzystali z obsługi logistycznej koncernu („Fulfillment by Amazon”). Polegały one na zwiększeniu widzialności ofert tych firm oraz ułatwieniu maksymalizacji sprzedaży, m.in. poprzez wciągnięcie ich do programu „Prime” (oferującego konsumentom np. jednodniową dostawę).
Amazon, odpowiadając na stanowisko urzędu, stwierdził, że nie zgadza się ze stawianymi mu zarzutami i będzie odwoływał się od decyzji o karze. „Zaproponowana kara i rozwiązania są nieuzasadnione i nieproporcjonalne” - oświadczył rzecznik koncernu.
Postępowanie AGCM rozpoczęło się w 2019 r. w związku ze skargami na rzekome faworyzowanie przez Amazona sprzedawców korzystających z usług logistycznych tego koncernu. Mieli oni mieć, według skarg napływających do urzędu, większą szansę znaleźć się w boksie promującym określone produkty podczas dokonywania przez klientów transakcji w serwisie.
Włoskie kłopoty Amazona to nie jedyne problemy koncernu
Serwis Politico informujący o sprawie pisze, że kara włoskiego urzędu to nie jedyny problem Amazona w związku z nadużywaniem pozycji rynkowego giganta. Podobne do włoskiego postępowanie prowadzi przeciwko firmie Komisja Europejska, która skupia się w swoim dochodzeniu na analizie zachowania firmy na wspólnym, unijnym rynku.
Postępowanie ruszyło w ub. roku i dotyczy praktyk mających ograniczać konkurencję rynkową. Według Brukseli, jak pisze Politico, Amazon ma popychać sprzedawców w stronę wykorzystania własnych usług logistycznych, a także oferty Prime.
Komisja Europejska prowadzi również inne dochodzenie, ws. wykorzystania przez Amazon danych niezależnych sprzedawców celem promocji własnej oferty koncernu i budowania jej przewagi względem innych firm.
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.