Social media
Polska spadła w rankingu cyfrowej jakości życia na 2021 rok
Wyniki globalnego badania dotyczącego dobrostanu cyfrowego (Digital Quality of Life Index) pokazują, że Polska spadła o 15 miejsc w rankingu, w porównaniu do ubiegłego roku.
W trzecim dorocznym rankingu cyfrowej jakości życia (Digital Quality of Life Index) Polska uplasowała się na 25. miejscu spośród 110 krajów.
Ranking, przygotowany przez firmę Surfshark, która na co dzień zajmuje się cyberbezpieczeństwem, obejmuje 90 proc. światowej populacji i opiera się na badaniu pięciu podstawowych kategorii dobrostanu cyfrowego.
Polska w kategorii cyberbezpieczeństwo zajęła 6. miejsce, administracja elektroniczna - 26. miejsce, a przystępność cenowa internetu - 29. miejsce. Niższe pozycje w rankingu zajęła w kategoriach: jakość internetu - 36. miejsce i e-infrastruktura - 43. miejsce.
Polska - na przykład w porównaniu do sąsiedniej Litwy - zajmuje gorszą pozycję w kategorii cyberbezpieczeństwo oraz słabo wypada w kwestiach przystępności cenowej internetu, e-infrastruktury i administracji elektronicznej.
2 godziny pracy na miesięczny pakiet internetu
Ciekawym jest fakt, że przystępność cenowa internetu w kraju spadła o 76 proc. w porównaniu do zeszłego roku. Polacy muszą pracować prawie 2 godziny, żeby było ich stać na najtańszy miesięczny pakiet internetu szerokopasmowego. To o 54 minuty dłużej niż w 2020 roku. Mimo tego, to wysoka pozycja Polski, która utrzymuje 29. pozycję w kategorii przystępności cenowej internetu. Dla porównania, średnio na świecie ludzie muszą pracować ok. 6 godzin, żeby zarobić na najtańszy pakiet internetu szerokopasmowego.
Z badania wynika też, że od rozpoczęcia pandemii COVID-19 prędkość internetu mobilnego w Polsce przyspieszyła o 58 proc. i wynosi teraz 40,02 Mb/s.
"Podczas kryzysu związanego z COVID-19 zasoby cyfrowe okazały się ważniejsze niż kiedykolwiek, co wyraźnie pokazuje, że zapewnienie dostępu do zdalnych rozwiązań cyfrowych powinno być priorytetem dla każdego państwa w kontekście ochrony gospodarki" – wyjaśnia Vytautas Kaziukonis, dyrektor generalny Surfshark.
W czołówce Dania i Korea Pd.
Podobnie jak przed rokiem, 6 z 10 krajów zajmujących najwyższe miejsca znajduje się w Europie. Po raz drugi z rzędu zwycięzcą rankingu jest Dania, za którą uplasowała się Korea Południowa. Miejsce na podium zapewniła sobie także Finlandia, a Izrael i Stany Zjednoczone zamykają pierwszą piątkę spośród ocenionych 110 krajów. Na końcu zestawienia znalazły się: Etiopia, Kambodża, Kamerun, Gwatemala i Angola.
Jeśli chodzi o podział regionalny, Stany Zjednoczone mogą pochwalić się najlepszą cyfrową jakością życia na obu Amerykach, a Korea Południowa dominuje w Azji. W Afryce najlepszą cyfrową jakość życia mają mieszkańcy RPA, a w regionie Oceanii wygrywa Australia, pokonując Nową Zelandię w różnych kategoriach.
Czynnikiem, który najbardziej poprawia dobrobyt cyfrowy społeczeństwa, są inwestycje w e-infrastrukturę i administrację elektroniczną.
Ranking cyfrowej jakości życia na 2021 rok objął łącznie 6,9 miliarda osób i pięć podstawowych kategorii oraz 14 powiązanych wskaźników zapewniających łącznie kompleksowy obraz sytuacji. Badanie jest oparte na ogólnodostępnych informacjach publikowanych przez ONZ, Bank Światowy, organizację Freedom House, Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny i inne podmioty.
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.