Nieznany sprawca pozyskał dane na temat klientów sieci Play. Incydent dotyczy osób, które korzystały z usługi Forum Play.
7 września bieżącego roku do Play trafiła informacja o możliwości wystąpienia incydentu, polegającego na nieuprawnionym przetwarzaniu danych użytkowników Forum Play. „Od razu zaczęliśmy wyjaśniać tę sprawę” – zadeklarował operator sieci komórkowej w komunikacie, który został rozsyłany do klientów firmy.
Analiza wykazała, że „nieznany sprawca” pozyskał dane na temat użytkowników Forum takie jak: adres e-mail, hash (skrót) hasła, adres IP czy data urodzenia. O incydencie władze Play poinformowały Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, CERT Polska oraz CSIRT GOV. Złożono również zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa do Prokuratury Rejonowej Warszawa-Mokotów w Warszawie.
Jak wskazuje Play, konsekwencją pozyskania danych przez nieuprawnione osoby może być próba logowania się do kont w serwisach internetowych, w których loginem był adres e-mail podany na Forum, a hasło było takie samo jak do konta w usłudze świadczonej przez operatora. To także ryzyko przetwarzania danych w celach marketingowych bez uprzednio wyrażonej zgody oraz możliwość wykorzystania pozyskanych informacji do uwierzytelnienia/weryfikacji tożsamości lub skorzystania z przysługujących praw (np. w firmach, instytucjach, organach administracji, portalach społecznościowych, sklepach internetowych).
Operator w komunikacie wskazał również co należy zrobić, aby zminimalizować skutki incydentu. Użytkownicy zostali zachęceni do zmiany haseł do kont w serwisach internetowych tożsamych z loginem oraz hasłem używanym na Forum Play. „Jeśli na adres e-mail podany na forum dostaniesz korespondencję od nieznanych nadawców – w szczególności wykorzystującą logo Play lub zawierającą załączniki i linki – nie klikaj w nie” – apeluje do klientów Play. Równie ważne jest zachowanie ostrożności przy podawaniu danych innym osobom lub podmiotom, zwłaszcza za pośrednictwem internetu.
Jeden z poszkodowanych użytkowników Forum Play wskazał, że komunikat przesłany ze strony firmy jest niewystarczającą reakcją na włamanie. „Z tego co napisał Play, to wykradli moje dane i w sumie to nie ich problem” – skomentowała sprawę ofiara incydentu. Jej zdaniem poszkodowanym klientom firmy należy się większa ochrona i pomoc w rozwiązaniu sytuacji.
Nie sądziłam, że dane potrafią tak szybko wypłynąć, myślałam że są lepiej chronione
Dane praktycznie wgl nie są chronione. Można do nich łatwo się dostać, sprzedać, wykorzystać. Danych osobowych jest za dużo żeby ktoś je chronił za darmo. Jak zapłacisz to już szybciej.
no ale nawet jeżeli komuś zapłacisz za ich ochronę, to masz pewność na 200 % , że nic się z nimi nie stanie i będziesz odpowiednio chroniony ?
Po to wykupujesz ochronę żeby mieć właśnie 200% pewności. Ufasz profesjonalistą i liczysz że cię ochronią.
Niestety dane bardzo szybko mogą znaleźć się w nieodpowiednich rękach. Może warto się zabezpieczyć?
@Artur co masz na myśli w ramach zabezpieczenia? Bo teraz to przy każdej umowie jest wymagane żeby ten nr pesel gdzieś podać..Bez niego ani rusz..
Chociażby w sytuacji kiedy gubisz portfel z dokumentami, żeby nikt na Ciebie chwilówki nie wziął...
Już nawet portfela nie trzeba gubić , jak nasze dane są w urzędach, hotelach, aptekach itp. Warto pomyśleć po prostu nad pakietem ochrony danych
Dokładnie. To nie kosztuje milionów a można spać spokojnie.
a jakiego rzędu są to koszta? ile miesięcznie trzeba na taki podstawowy pakiet przeznaczyć ??
@Artur No właśnie, to nie jest takie drogie, a przynajmniej można się nie martwić. Sama zaczęłam się interesować tematem i widziałam pakiety miesięczne i roczne
a według Ciebie który pakiet jest najlepszy i najbardziej się opłaca? Zastanawiam się czy warto inwestować w ten platinum..
@Nadia a jakie to są mniej więcej koszty? fajnie gdyby taka ochrona nie rujnowała nam portfela..
I na który chciałabyś się zdecydować?
@artur wydaje mi się, że narazie na miesięczny, zobaczę po prostu jak do działa i ewentualnie przejdę na roczny, najlepiej się opłaca, przynajmniej tak mi się wydaje
Raczej miesięczny się nie będzie opłacał cenowo
a czym dokładnie te pakiety się różnią? Bo rozumiem, że jest ich kilka i można wybrać, która forma ochrony nam bardziej odpowiada?
Możesz sobie sprawdzić dokładne różnice pomiędzy pakietami na chronpesel.pl bo to nie tylko ochrona peselu ale też sporo innych dodatków w ramach opłaty.
a czemu akurat chronpesel? Oni są najlepsi czy skąd wynika ten wybór ?
Moim zdaniem do najlepsza i najbardziej profesjonalna firma w PL która zajmuje się taką kompleksową ochotną danych
Miałem na tym forum swoje konto, niestety musiałem zmienić hasło. Jestem zaniepokojony tym włamaniem.
Ja też mam tam konto. Oby nic się nie stało...
Masakra, że ludzie muszą się o to teraz martwić...
@Natan czasami trudno spać spokojnie, bo nie wiadomo kiedy nam trafi się jakieś nieszczęście, dlatego warto pomyśleć nad ochroną po prostu
Przezorny zawsze ubezpieczony i od tego nie ma wyjątków. Jak nie chcemy spałacać "nie swojego' kredytu to lepiej zainwestować to parę zł miesięcznie i mieć spokój..
Racja dlatego skupiłam się na miesięczny pakiet. Jak narazie wszystko w porządku także i może moim rodzicom zaproponuje akie rozwiązanie.