Reklama

Social media

1 października wystartował Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa

Joshua Woroniecki/ fot. Unsplash/ Domena publiczna
Joshua Woroniecki/ fot. Unsplash/ Domena publiczna

Październik to czas, kiedy odbywa się Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa, w ramach którego organizowane są warsztaty, konferencje, kampanie i inicjatywy, mające na celu podnoszenie poziomu świadomości i wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa. 

Przed nami 31 dni, podczas których troska o bezpieczeństwo w sieci jest na pierwszym miejscu. W Polsce po raz dziewiąty koordynatorem Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa jest NASK. 

Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa to inicjatywa organizowana przez Europejską Agencję ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) oraz Komisję Europejską, która trwa przez cały październik.

Głównym jej celem jest podnoszenie wiedzy i świadomości na temat szeroko rozumianego cyberbezpieczeństwa i kierowana jest do wszystkich użytkowników internetu – zarówno tych, którzy z sieci korzystają zawodowo, codziennie, jak i tych, którzy okazjonalnie odwiedzają wirtualną przestrzeń. 

Cyberbezpieczeństwo to temat, który stał się szczególnie ważny w czasach powszechnego dostępu i używania smartfonów oraz urządzeń gospodarstwa domowego, które są połączone z internetem.

Hasła kampanii

Tegoroczny Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa poświęcony jest dwóm tematom: „Bądź cyberbezpieczny w domu” oraz „Pierwsza pomoc, gdy padniemy ofiarą cyberataku”.

Organizatorom tej inicjatywy zależy na udzielaniu rad, wskazówek i wsparcia co zrobić, gdy padło się ofiarą cyberataku, ale też na temat tego, jak uniknąć niebezpieczeństwa.

Pierwszy temat koncentruje się wokół kwestii, jak zapewnić „cyberbezpieczeństwo w domu” – w tym celu mają zostać przedstawione porady, w jaki sposób można zapewnić bezpieczeństwo przy dokonywaniu transakcji w internecie, nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktów online oraz w trakcie pracy lub nauki przez internet. Udostępnione zostaną wskazówki dotyczące zdrowych nawyków, jeśli chodzi o codzienne czynności w internecie.

Drugi z nich stanowią wytyczne mające charakter „pierwszej pomocy” na wypadek cyberincydentu. Celem tego tematu jest zachęcenie obywateli do poszerzenia wiedzy na temat najczęstszych cyberzagrożeń oraz zapewnienie im porad dotyczących reagowania w przypadku, gdy padli ofiarą oszustw związanych z zakupami w internecie lub gdy złamane zostały zabezpieczenia ich karty kredytowej, rachunku bankowego bądź konta w mediach społecznościowych. W formie wywiadów i filmów wideo dostępne będą prawdziwe historie ofiar tego rodzaju przestępstw.

W zeszłym roku w Polsce zgłoszono w związku z Europejskim Miesiącem Cyberbezpieczeństwa 50 inicjatyw, które miały na celu podniesienie poziomu wiedzy dotyczącej cyberbezpieczeństwa. Swoje pomysły można zgłaszać za pośrednictwem strony: bezpiecznymiesiac.pl . 

Kampania ECSM 2021 będzie się odbywać pod tym samym hasłem co w ubiegłym roku: „Pomyśl, zanim klikniesz”, z hashtagiem #ThinkB4UClick. Utrzymano również ogólne motto „Cyberbezpieczeństwo to wspólna odpowiedzialność”.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama

Reklama
Reklama

Komentarze