Aplikacje mobilne nowym źródłem informacji o telewidzach

Aplikacje mobilne, a wśród nich gry dla dzieci, coraz częściej stają się nowym źródłem informacji o telewidzach i ich nawykach. Raz zainstalowane na telefonie mogą rejestrować dźwięki z otoczenia nawet bez wiedzy użytkownika, działając w tle.
Wykorzystanie aplikacji mobilnych jako źródła informacji o nawykach osób oglądających telewizję staje się coraz bardziej popularne. Oprogramowanie tego rodzaju korzysta ze skryptów tworzonych przez firmę Alphonso, specjalizującą się w gromadzeniu danych o preferencjach telewidzów, które następnie sprzedawane są reklamodawcom.
Skrypty Alphonso potrafią oddzielić z rejestrowanych przez urządzenie odgłosów te, które emitowane są przez znajdujący się w pomieszczeniu telewizor, następnie zaś zidentyfikować zarejestrowany dźwięk z konkretnymi programami z telewizyjnej ramówki. Zestawiają również informacje o lokalizacji użytkownika z jego preferencjami dotyczącymi na przykład wyboru repertuaru w kinach.
Informacje zgromadzone w ten sposób mogą posłużyć do precyzyjnej analizy grup docelowych, do których następnie kierowane są reklamy. Obecnie skrypty Alphonso znajdują się w ponad 250 bardzo popularnych grach, które użytkownicy systemów iOS i Android mogą pobrać ze sklepów dostarczających oprogramowanie na urządzenia mobilne.
Część śledzenia ma miejsce nawet w sytuacjach, w których program nie jest aktywnie użytkowany na telefonie danej osoby. Wystarczy, że aplikacja jest zainstalowana na urządzeniu, a skrypt będzie działał w tle, na przykład kiedy telefon, pozornie bezczynnie, znajduje się w kieszeni osoby podróżującej autobusem.
Firma Alphonso argumentuje, że nagrywanie dźwięków nie odbywa się bez zgody użytkownika, gdyż bez jej wyraźnego udzielenia skrypty po prostu nie mają dostępu do wbudowanego w telefon mikrofonu. Jednocześnie firma odmawia podania informacji o liczbie użytkowników, których dane obecnie przetwarza, podobnie jak nazw około 1000 aplikacji, z którymi współpracuje, powołując się przy tym na konkurencję ze strony innych, podobnych firm. Alphonso jednocześnie oświadcza, że nie pochwala użycia swoich skryptów w aplikacjach adresowanych do dzieci.
Na reklamę w telewizji obecnie wydawane jest około 70 mld dolarów rocznie w samych tylko Stanach Zjednoczonych. To tradycyjne medium, pomimo rosnącej dominacji internetu, wciąż jest popularnym kanałem dystrybucji treści, który często służy do wsparcia wysiłków wkładanych w reklamę cyfrową.
Dane, które służą do jej specyficznego kierunkowania, często zbierane są bez wiedzy i zgody użytkowników przez podłączone do internetu telewizory. W tym roku producent telewizorów Vizio zapłacił 2,2 mln dolarów kary za to, że nie tyle gromadził, ile sprzedawał dane swoich użytkowników bez ich wiedzy stronom trzecim.
Operacje Wojska Polskiego. Żołnierze do zadań dużej wagi
Materiał sponsorowany