Reklama

Social media

Amazon z wysoką karą od Unii Europejskiej. Prawie 750 mln euro za dane osobowe użytkowników

fot.  Daniel Eledut/ Unsplash/ Domena publiczna
fot. Daniel Eledut/ Unsplash/ Domena publiczna

Luksemburska Narodowa Komisja Ochrony Danych nałożyła na Amazona karę w wysokości 746 mln euro. Grzywna jest wynikiem dochodzenia które wykazało, że amerykański gigant e-commerce wykorzystywał dane użytkowników bez ich zgody.

Amazon jest obecnie największą platformą sprzedaży online. W drugim kwartale 2021 r. przychody koncernu osiągnęły poziom 113,08 mld dol., zaś według zapowiedzi w bieżącym kwartale wpływy spółki mają wynieść od 106 do 112 mld dol.

746 mln euro za naruszenie RODO

Kilka miesięcy temu pojawiły się informacje o tym, że Amazon może zostać ukarany grzywną przez organy Unii Europejskiej za złamanie przepisów RODO obowiązujących na terenie Wspólnoty. Wówczas, według doniesień medialnych grzywna miała sięgać 425 mln dol.

Teraz okazało się, że kara będzie znacznie wyższa. Ujawniono bowiem, że Luksemburska Narodowa Komisja Ochrony Danych (Luxembourg’s National Commission for Data Protection) zakończyła postępowanie w sprawie ochrony danych w Amazonie i orzekła, że koncern ma zapłacić w sumie 746 mln euro.

Zbieranie danych bez zgody użytkowników

O co chodzi? Europejski regulator ustalił, że Amazon zbierał bez zgody użytkowników dane na ich temat i wykorzystywał je do targetowania reklam we własnym ekosystemie, który obejmuje nie tylko główną platformę e-commerce, ale także takie usługi jak Amazon Prime Video.

Kara nałożona przez luksemburskiego regulatora ma na razie charakter wstępny. To oznacza, że Amazon będzie mógł się odwołać od tego orzeczenia i nie ukrywa, że tak właśnie zrobi.

W komunikacie przekazanym BBC koncern zapowiedział, że nie zgadza się ani z powodem nałożenia grzywny, ani też z jej wysokością. Rzecznik Amazona zapewnił, że dane użytkowników platformy są odpowiednio zabezpieczone i nigdy nie doszło do ich wycieku, a wysokość kary jest pozbawiona jakichkolwiek podstaw.

Czytaj także: #CyberMagazyn: Jak firmy technologiczne zyskały na pandemii koronawirusa


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama