Armia i Służby
Zespół Wojskowej Akademii Technicznej wygrał Best Hacking League
Zespół studentów Wydziału Cybernetyki Wojskowej Akademii Technicznej (WAT) odniósł kolejny sukces wygrywając ogólnopolski hakaton Best Hacking League. Ich zwycięska aplikacja „GeoTrashing” pozwala oszczędzić czas, pieniądze i środowisko.
Konkurs adresowany był do uczelni w całym kraju. Konkurencję dla zespołu WAT stanowili przedstawiciele kierunków informatycznych ze wszystkich stron Polski. Wojskową Akademię Techniczną reprezentowała drużyna „Coddiers”, którą tworzą studenci 4 roku Wydziału Cybernetyki: sierż. pchor. Dominik Dawidziak, sierż. pchor. Adrian Malik, sierż. pchor. Piotr Zdun oraz plut. pchor. Norbert Waszkowiak. Opiekunem merytorycznym zespołu jest ppłk dr inż. Rafał Kasprzyk z Instytutu Systemów Informatycznych Wydziału Cybernetyki WAT - wskazano w oficjalnym komunikacie WAT.
Tematem przewodnim wydarzenia było hasło: „Save the world or a part of it”. Studenci WAT zwyciężyli w kategorii #Software, w której wzięło udział 9 zespołów z różnych warszawskich uczelni. Zawodnicy musieli stworzyć interaktywną aplikację rozwiązującą konkretny problem. Zadanie konkursowe zostało postawione w formie wyzwania. Brzmiało ono w następujący sposób:
„Chciałbyś zredukować swoje rachunki za wodę? Przeszkadza Ci, że ludzie nie segregują śmieci? Wiesz jak zachęcić innych do korzystania z komunikacji miejskiej? Stwórz aplikację, która pomoże ludziom oszczędzić czas, pieniądze lub środowisko. Powodzenia!”.
Jak podkreślono w komunikacie, w odpowiedzi podchorążowie z Wydziału Cybernetyki WAT w przeciągu niecałej doby utworzyli aplikację „GeoTrashing”, która umożliwia użytkownikom:
- zgłaszanie dzikich (nielegalnych) wysypisk śmieci (aplikacja pobiera obecną lokalizację i wraz z wykonanym zdjęciem wysypiska wysyła dane do bazy danych, tworząc jednocześnie nowe zgłoszenie),
- porządkowanie nielegalnych wysypisk śmieci (na podkładzie mapowym wyświetlają się „markery” miejsc związanych ze zgłoszeniami, a po wybraniu określonego „markera” wyświetla się informacja o zgłoszeniu wraz ze zdjęciem. Po usunięciu śmieci wysyła się zdjęcie uporządkowanego miejsca. Zgłoszenie zostaje wysłane do bazy danych),
- weryfikację zgłoszeń innych użytkowników, która następuje poprzez porównanie dwóch zdjęć miejsca: przed posprzątaniem i po jego uporządkowaniu. Gdy dane zgłoszenie uzyska kilkukrotne potwierdzenie weryfikacji uporządkowania miejsca będącego dotychczas wysypiskiem, zgłoszenie zostaje usunięte,
- prowadzenie rankingu punktów. Aplikacja może zostać rozwinięta o możliwość wymiany punktów, które użytkownicy dostają za zgłaszanie wysypisk i ich sprzątanie, na nagrody sponsorowane np. przez fundacje wspierające ekologię.
Projekt WAT zajął pierwsze miejsce na podium z przewagą 11 punktów nad zespołem, który uplasował się na miejscu drugim. Aplikacja oceniana była pod względem kreatywności, funkcjonalności i potencjału rozwojowego.
„Jestem dumny z moich podwładnych. Swoim zaangażowaniem i kreatywnością, pokazali, że studenci WAT liczą się w cybernetycznej grze. Ich pracę obserwuję na co dzień i dostrzegam ich rozwój naukowy w dziedzinie programowania, która stanowi przyszłość wojskowości” – mówi por. Przemysław Kamela, dowódca 11 kompani 2 Batalionu Szkolnego WAT, z której są nasi zwycięzcy.
„Podchorążowie Wydziału Cybernetyki WAT od lat, bez najmniejszych kompleksów, biorą udział w konkursach informatycznych o różnym charakterze i zasięgu odnosząc znaczące sukcesy, a często, jak ma to miejsce w przypadku tegorocznego Best Hacking League, zajmują czołowe miejsca. Osiągnięcia są zasługą przede wszystkim samych podchorążych, którzy poświęcają niemal cały swój czas wolny, aby rozwijać pasje do informatyki. Warto jednak podkreślić również zaangażowanie nauczycieli akademickich wspierających merytorycznie swoich podopiecznych oraz dowódców plutonów, kompanii i batalionów, którzy umożliwiają udział w przedsięwzięciach i wykazują wyrozumiałość” – podkreśla ppłk dr inż. Rafał Kasprzyk.
Zdaniem podchorążych uczestnictwo w hakatonie to wspaniała przygoda, która motywuje do dalszych działań i udziału w kolejnych tego typu wydarzeniach. To też dowód na to, jak wysoki poziom wiedzy technicznej przyszli oficerowie otrzymują studiując na Wydziale Cybernetyki WAT. „Dzięki pomocy naszego opiekuna, plk. Kasprzyka, mogliśmy osiągnąć zwycięstwo i pokonać konkurencję. Wierzę, że następnym razem rezultat będzie taki sam” – zapowiada kapitan zwycięskiej drużyny sierż. pchor. Piotr Zdun.
Hackathon Best Hacking League odbył się w dniach 6–7 listopada 2020 r. Organizatorem wydarzenia była Politechnika Warszawska.
Informacja prasowa Wojskowej Akademii Technicznej