Poczta Polska ma szansę odegrać znaczącą rolę w cyfryzacji państwa. O możliwościach wykorzystania w tym procesie należącej w 100 proc. do Skarbu Państwa spółki rozmawiali ostatnio minister cyfryzacji Anna Streżyńska i minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, pod którego nadzorem znajduje się narodowy operator pocztowy - Poczta Polska od dawna pełni funkcję komunikacyjnego krwioobiegu państwa. Nie chcemy przegapić swojej szansy przy realizacji prestiżowych rządowych programów, do których z pewnością należy budowanie platformy e-administracji – oświadczył po spotkaniu z kierownictwem resortów cyfryzacji i infrastruktury Marek Chibowski, który został delegowany przez radę nadzorczą Poczty Polskiej do pełnienia funkcji prezesa spółki.
Szef Poczty Polskiej zapewnił przedstawicieli rządu, że spółka posiada potencjał, narzędzia i gotowe rozwiązania niezbędne do dostarczenia bezpiecznej platformy dla kontaktu obywateli z państwem. Operator pełnił przez lata funkcję pośrednika w kontakcie z administracją. Dziś chce kontynuować to zadanie w Sieci, zmieniając stempel pocztowy na jego elektroniczną wersję.
Według Marka Chibowskiego, Poczta Polska jest jedynym podmiotem na rynku, który oferuje sprawne, w pełni funkcjonalne, poświadczone wymaganymi certyfikatami bezpieczeństwa narzędzie do komunikacji z państwem. Jest to platforma Envelo. Operator - jak podkreślił prezes Poczty Polskiej - posiada także olbrzymi potencjał do realizacji dużych projektów związanych z cyfryzacją usług publicznych – dzięki sieci prawie 7500 placówek oraz pracownikom sprzedaży, listonoszom i asystentom dociera do wszystkich obywateli na terenie całego kraju.
Szefowa resortu cyfryzacji Anna Streżyńska oceniła, że platforma Envelo ma szansę stać się sercem serwisu obywatel.gov.pl – skupiającym rozwiązania cyfrowe dla obywateli. Pierwszym projektem, który Ministerstwo Cyfryzacji chciałoby zrealizować wspólnie z Pocztą Polską, jest umożliwienie odbierania przesyłek sądowych przez Konto Zaufane na platformie Envelo. Ta elektroniczna wersja korespondencji miałaby moc urzędową, a odbiorca przesyłki mógłby wcześniej na cyfrowym awizo sprawdzić, jakiego rodzaju list został do niego nadany.
Dla Poczty Polskiej zaangażowanie w proces cyfryzacji państwa może być szansą rozwoju, która się nie powtórzy. Podobnego zdania jest prezes Instytutu Pocztowego Przemysław Sypniewski, który niedawno w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" stwierdził, że tradycyjne usługi pocztowe są na wyczerpaniu i nie ma szans, by Poczta Polska była w stanie się utrzymać i rozwijać tylko z przesyłek. Według Sypniewskiego, który w przeszłości był sekretarzem rady Poczty Polskkej, bez ucieczki do przodu narodowego operatora pocztowego czeka powolna agonia. Prezes Instytutu Pocztowego w przywołanym wywiadzie wyjaśnił, że widzi dwa możliwe kierunki poszukiwań szans na rozwój i odbudowę pozycji Poczty Polskiej: e-commerce, logistykę i usługi kurierskie lub zaangażowanie po stronie rządu w proces budowy e-administracji.