Strefa Banku Pekao SA
Rozwiązania mobilne, które wspierają bezpieczeństwo
Zapewnienie bezpieczeństwa danych i pieniędzy klientów jest jednym z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed bankami. Jednocześnie wdrażanie kolejnych nowych funkcji w aplikacjach mobilnych i zachęcanie do korzystania z tych już istniejących może wspierać klientów w dbaniu o bezpieczeństwo swoich środków. Bank Pekao S.A. podsumowuje zeszłoroczne działania i zwraca uwagę na wzrost liczby klientów korzystających z rozwiązań wspierających bezpieczeństwo w aplikacji PeoPay.
Artykuł sponsorowany
Mobilna autoryzacja w aplikacji PeoPay
Niemal każda osoba korzystająca z bankowości elektronicznej chociaż raz w miesiącu zleca przelewy np. dotyczące rachunków za telefon, prąd czy innych opłat. Niestety oszuści wykorzystują to, że czasami w pośpiechu nie zawsze zwracamy uwagę na treść wiadomości SMS z kodem autoryzacyjnym. To może mieć przykre konsekwencje, nie tylko dlatego że przelew nie dotrze do odbiorcy, ale również dlatego, że zautoryzowana kwota może być sporo wyższa od tej, którą faktycznie chcemy przelać.
Rozwiązaniem, które wspiera klientów w autoryzowaniu tego, czego chcą, jest autoryzacja mobilna w aplikacji. Bank Pekao podsumował, ilu klientów korzysta z autoryzacji w aplikacji PeoPay. Na przestrzeni 2023 r. liczba klientów, którzy zdecydowali się na to rozwiązanie wzrosła aż o 15,6 proc. W porównaniu z końcem 2022 r. - na koniec grudnia ubiegłego roku z mobilnej autoryzacji korzystało o 390 tys. klientów więcej.
Bezpieczeństwo operacji wykonywanych w bankowości elektronicznej zależy nie tylko od nas, ale również od użytkownika – to zdanie często powtarzamy naszym klientom, żeby uświadomić im, że nawet najlepsze systemy bezpieczeństwa nie zastąpią czujności i ostrożności. Kiedy autoryzujemy operacje np. przelewy za pomocą kodu SMS, nie zawsze dokładnie sprawdzamy dane, które dostajemy w wiadomości. Tę nieuwagę mogą wykorzystać oszuści. Mobilna autoryzacja w aplikacji PeoPay oznacza, że autoryzujemy ten przelew lub operację, którą chcemy. Dodatkowo unikamy sytuacji, kiedy np. pomylimy się w przepisywaniu kodu. Dlatego dane, które pokazują, że nasi klienci coraz chętniej korzystają z aplikacji PeoPay do autoryzacji operacji, są dla nas tak ważne. To oznacza, że klienci nie tylko wykorzystują więcej możliwości PeoPay, ale w tym wypadku wykorzystują te możliwości do zwiększenia poziomu swojego bezpieczeństwa – mówi Bartosz Zborowski, dyrektor Departamentu Innowacji i Kanałów Zdalnych w Banku Pekao.
Czytaj też
Coraz więcej kart w cyfrowych portfelach
Trudno znaleźć kogoś, kto nie ma chociaż jednej karty płatniczej. Jednocześnie, każdemu kto z takiej karty korzysta, zdarzyło się nerwowo szukać jej w kieszeniach lub kieszonkach portfela np. kiedy trzeba zapłacić za codzienne zakupy przy sklepowej kasie. Zgubienie karty, konieczność jej zastrzegania, wyrabiania nowej, ale też strach przez tym, żeby nikt nie korzystał z niej bez naszej zgody – te obawy przychodzą nam na myśl, kiedy karty nie ma tam, gdzie na pewno powinna być. Rozwiązaniem, nie tylko praktycznym, ale także bezpiecznym, jest dodanie karty płatniczej do portfela cyfrowego w naszym telefonie.
Doskonale wiemy, że w dzisiejszych czasach możemy z domu zapomnieć dokumentów i portfela, ale na pewno nie wyjdziemy bez telefonu. Dodanie karty płatniczej do cyfrowego portfela sprawia, że w każdej chwili można sięgnąć po telefon i zapłacić np. w sklepie czy na stacji benzynowej. W przypadku zgubienia tradycyjnej karty, nie mamy pewności czy ktoś nie użyje jej bez naszej zgody zanim odkryjemy jej brak. W przypadku karty dodanej do portfela cyfrowego możliwość skorzystania z niej jest zabezpieczona kodem, czyli nawet kradzież telefonu nie spowoduje, że niepowołana osoba będzie mieć dostęp do naszych środków – mówi Patryk Korus, dyrektor Biura Aktywizacji Kanałów i Procesów Cyfrowych.
Klienci Pekao w zeszłym roku śmiało sięgnęli po możliwość dodawania kart do cyfrowych portfeli Fitbit Pay, Garmin Pay, Apple Pay oraz Google Pay. Liczba kart w cyfrowych portfelach wzrosła na koniec 2023 r, w porównaniu do 2022 r., o ponad 24 proc. Najmocniej wzrosła liczba kart dodanych do Garmin Pay, bo aż o 39,2 proc. Znaczące wzrosty zanotowały także portfele Apple Pay (o 24,5 proc.) oraz Google Pay (o 22 proc.).
Bezpieczeństwo płatności za zakupy internetowe
Edukacja na temat bezpiecznych zakupów w interencie sprawia, że konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, jakie metody płatności oraz bramki płatnicze są dostępne w e-commerce. Według raportu Tpay „Jak Polacy lubią płacić online. Rozważny konsument w niepewnych czasach”, na rodzaj metod płatniczych zwraca uwagę 31 proc. badanych, na to z usług jakiego operatora płatniczego korzysta sklep internetowy – 14 proc.
Nasi klienci biznesowi, prowadzący działalność e-commerce, mogą korzystać z pewnego operatora płatności jakim jest Tpay. Dzięki temu mogą oferować swoim klientom szybkie i proste, ale przede wszystkim bezpieczne płatności internetowe. Strategiczna współpraca Pekao i Tpay sprawia, że przedsiębiorcy korzystają z rozwiązań, które ułatwiają im prowadzenie biznesu. Bramka płatnicza Tpay oferuje szeroki wybór kanałów płatności, np. tak popularny wśród konsumentów BLIK, przelewy online, ale też płatności kartami i portfelami elektronicznymi – wyjaśnia Artur Wojtczuk, dyrektor Biura Akceptacji Płatności.
Klienci banku, dzięki współpracy Pekao i Tpay, mogą korzystać również z oferty zakupów ratalnych całkowicie online. Dostęp do kredytów ratalnych ma znaczenie nie tylko dla klientów indywidualnych planujących zakupy, ale także dla prowadzących internetowe biznesy. Obecność Banku Pekao wśród metod płatności jest ważnym wyróżnikiem, który pokazuje wiarygodność i bezpieczeństwo sklepów internetowych.
Czytaj też
Bezpieczna rozmowa z pracownikiem Pekao
Pod koniec zeszłego roku Pekao udostępniło możliwość potwierdzania tożsamości dzwoniącego pracownika banku za pomocą wizytówki, którą można odebrać w aplikacji PeoPay lub serwisie Pekao24.
Zachęcamy naszych klientów, by za każdym razem, kiedy dzwoni do nich nasz doradca, prosili o jego wizytówkę. Z drugiej strony uczulamy naszych pracowników, by wysyłali takie wizytówki podczas rozmów z klientami. Dzięki temu nie tylko sprawiamy, że dzwoniąca do nas osoba jest mniej anonimowa, ale przede wszystkim dbamy o swoje bezpieczeństwo, bo możemy uniknąć podania oszustom podającym się za pracowników banku np. naszych danych – dodaje Patryk Korus.
To samo rozwiązanie umożliwia pracownikowi banku proszenie o autoryzację wizytówki przez klienta. Dla zwiększenia poczucia bezpieczeństwa, bank świadomie wykluczył w tego procesu wiadomości SMS jako narzędzie do weryfikacji tożsamości pracownika.
Bezpieczeństwo użytkownika w bankowości elektronicznej zależy w dużej mierze od niego samego. Jednocześnie korzystanie z możliwości jakie daje np. aplikacja PeoPay i rozwiązań przygotowanych przez bank może wspierać klientów w dbaniu o bezpieczeństwo swoich danych i pieniędzy.