Reklama

Social media

Dezinformacja klimatyczna a COP26. Jaka jest odpowiedzialność platform za zmiany klimatu? [WIDEO]

fot. CyberDefence24.pl
fot. CyberDefence24.pl

Facebook podczas szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow zadeklarował wzmocnienie działań na rzecz walki z dezinformacją w sprawach klimatu. Jednocześnie – jak wykazują raporty organizacji pozarządowych – nie tylko przyzwalał na dezinformację w sprawie zmian klimatu na swojej platformie, ale swoimi działaniami ją wzmacniał. Jaka jest odpowiedzialność Big Techów za dezinformację klimatyczną?

Podczas odbywającego się w Glasgow szczytu klimatycznego COP26 (trwa do 12 listopada – red.) wiceprezes koncernu ds. globalnej komunikacji Nick Clegg (były brytyjski wicepremier) poinformował, że na portalu Marka Zuckerberga aktywowano funkcję, która ma pomóc w walce z przekazami dezinformacyjnymi. Jednocześnie firma-córka koncernu Meta rozbuduje swoje Centrum Informacyjne Nauki o Klimacie, aby użytkownicy mieli łatwiejszy dostęp do wiarygodnych informacji na ten temat.

Obrady COP26 jeszcze trwają, ale konferencja już teraz przyniosła szereg ważnych i doniosłych rozstrzygnięć. Wśród nich są m. in. porozumienie dotyczące gospodarki leśnej i zwiększania możliwości w zakresie naturalnego wychwytu CO2, umowa w kwestii wyjścia z węgla podpisana przez 40 państw świata w tym Polskę, deklaracja dotycząca zakazu sprzedaży aut z silnikami spalinowymi oraz wspólne stanowisko USA i Chin w kwestii klimatu.

Deklaracje to jedno, rzeczywistość – drugie. Jak wykazał raport think-tanku InfluenceMap firmy technologiczne w 2020 roku wydały na lobbing 65 mln dolarów. Jedynie 6 proc. ich działań lobbingowych dotyczyło jednak polityki klimatycznej.

Pozorne działania

Kolejny raport tej samej organizacji wykazał, że Facebook przyzwalał gigantom paliwowym na dezinformację ws. klimatu, nie dbając o należyte egzekwowanie względem nich regulaminu platformy, w okresie ubiegłorocznej kampanii prezydenckiej w USA. 

Jednocześnie, jak informowaliśmy kilka dni temu - według raportu organizacji pozarządowej Centrum dla Przeciwdziałania Cyfrowej Nienawiści (Center for Countering Digital Hate) zaledwie 10 wydawców odpowiada za sporą część dezinformacji klimatycznej, która pojawia się na głównych platformach społecznościowych. Największy zasięg wydawcy ci mają na Facebooku, gdzie ich działalność przekłada się na 69 proc. wszystkich interakcji z treściami zaprzeczającymi zmianom klimatu.

O dezinformacji klimatycznej w kontekście szczytu klimatycznego COP26 dyskutuje Małgorzata Fraser z redakcji CyberDefence24.pl oraz Jakub Wiech z Energetyki24.com. Rozmowę prowadzi Nikola Bochyńska z CyberDefence24.pl.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama

Reklama
Reklama

Komentarze