Do UOKiK zgłaszają się konsumenci w sprawie ofert operatorów dotyczących internetu w technologii 5G. W związku z tym Prezez urzędu Tomasz Chróstny podjął decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego wobec Polkomtel, operatora sieci Plus, oraz P4, operatora sieci Play. Celem ma być weryfikacja informacji udzielanych w ramach kampanii marketingowych.
"Rzetelna informacja o zasadach działania technologii, np. o tym czy telefon konsumenta obsługuje częstotliwość sieci 5G danego operatora, oraz o cenie właściwej dla usługi o określonych właściwościach, ma dla konsumenta kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty. Istotne z perspektywy użytkownika warunki oferty muszą być przedstawione wprost – bez gwiazdek, nieczytelnej czcionki, licznych odniesień, w przeciwnym razie mogą wprowadzać w błąd" - podkreśla prezes UOKiK.
Jak ocenia, "technologia 5G to korzyści dla konsumentów w postaci szybszego dostępu do internetu, możliwości podłączenia wielu urządzeń, zwiększenia prędkości przesyłania i pobierania danych – to wzbudza zainteresowanie konsumentów". W związku z tym "przedsiębiorcy powinni poza informowaniem o korzyściach tej technologii, podawać również konieczne do spełnienia warunki, aby można było z niej skorzystać".
"Małym drukiem"
Urząd podkreśla, że klienci Plusa skarżyli się na nieprawidłowe działanie 5G, pomimo że dysponowali urządzeniami pozwalającymi na obsługę tej technologii. W przypadku Play, konsumenci byli pewni - na podstawie informacji przekazanych w reklamach - że przedstawiona cena wraz z urządzeniem obejmuje internet w prędkości 5G. "Małym drukiem znalazła się informacja, że ani przedstawiana taryfa, ani urządzenie nie obsługują tej technologii" - wskazuje UOKiK. Tomasz Chróstny sprawdzi, czy opisane przez klientów przypadki rzeczywiście miały miejsce.
Jak zaznacza Urząd, "postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy i jego celem jest wyjaśnienie mechanizmów panujących na danym rynku". "Kolejnym krokiem może być wszczęcie postępowania właściwego, które może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy" - dodaje.
Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture.