Polityka i prawo
Systemy IT w szpitalach „podnoszą się” po cyberataku
Systemy największego operatora szpitali w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii Universal Health Services Inc. zostały uruchomione po tym, jak w zeszłym tygodniu zostały wyłączone w wyniku cyberataku. Sieć prowadzi około 400 szpitali i ośrodków opiekuńczych na terenie tych dwóch państw.
„Z przyjemnością potwierdzamy znaczący postęp w przywracaniu operacji online (...) ponad połowa naszych szpitali intensywnej opieki medycznej już działa lub zostanie uruchomiona do końca dnia dzisiejszego” - poinformował Universal Health Services Inc. cytowany przez Agencję Reutera.
W zeszłym tygodniu, w trakcie weekendu zaczęły zawodzić szpitalne systemy, a niektóre z jednostek medycznych musiały uciekać się do wypełniania informacji o pacjentach za pomocą pióra i papieru. Eksperci, pomimo, że firma nie przyznała tego wprost, informowali, że charakter zdarzenia wskazuje na atak ransomware.
Z informacji do których dotarł Reuters wynikało, że do pracowników sieci rozsyłane były wiadomości instruujące, aby unikali podłączania swoich urządzeń do firmowej sieci. „NIE próbuj łączyć się z pocztą e-mail UHS lub innymi aplikacjami sieciowymi UHS” - brzmiał jeden z komunikatów cytowany przez Agencję Reutera. W wewnętrznej komunikacji operator miał wskazywać również, że zakłócenia mogą trwać 24 godziny lub dłużej.