Polityka i prawo
Rosyjski regulator mediów wszczął postępowanie przeciwko gigantom
Roskomnadzor, rosyjski państwowy regulator mediów oraz internetu, wszczął postępowanie administracyjne przeciwko Twitter’owi i Facebook’owi. Głównym zarzutem jest nieprzestrzeganie przepisów o lokalizacji w Rosji danych ich rosyjskich użytkowników.
Według Roskomnadzoru Facebook i Twitter nie wyjaśniły do tej pory, w jaki sposób dostosują swoje działania biznesowe do wymogów obowiązującego w tym kraju prawa, które nakazuje przechowywanie danych rosyjskich użytkowników wyłącznie na serwerach zlokalizowanych na terenie Rosji.
Agencja Reutera przypomniała, że Rosja wprowadziła w ciągu ostatnich pięciu lat bardziej restrykcyjne prawo dotyczące działalności firm świadczących usługi cyfrowe. Rosyjskie regulacje prawne zobowiązują m.in. operatorów wyszukiwarek internetowych do usuwania niektórych wyników wyszukiwania, a właścicieli komunikatorów szyfrowanych do udostępniania służbom bezpieczeństwa kluczy do deszyfracji treści rozmów.
Roskomnadzor oświadczył w poniedziałek, że władze obu mediów społecznościowych w odpowiedzi na jego żądanie, by potwierdziły lokalizację danych użytkowników w Rosji, udzieliły jedynie formalnych odpowiedzi. Zdaniem regulatora odpowiedzi te "nie zawierały konkretów ani o faktycznym przestrzeganiu ustawodawstwa w obecnym momencie, ani o terminach spełnienia tych wymogów w przyszłości".
Obu firmom grozi grzywna w wysokości zaledwie 5 tys. rubli (ok. 75 USD).
Z żądaniem odpowiedzi na wymóg lokalizacji danych w Rosji Roskomnadzor zwrócił się do Twittera i Facebooka w grudniu 2018 roku. W zeszłym tygodniu regulator potwierdził, że otrzymał od obu firm odpowiedź. Jednak w poniedziałek powiadomił, że rozpoczął postępowanie administracyjne z powodu nieprzestrzegania przepisów o lokalizacji danych w Rosji.
Media informowały w zeszłym tygodniu o planowanym spotkaniu przedstawiciela Twittera z władzami Roskomnadzoru. Dokładnej daty nie podano.
Dane osobowe i ich wykorzystywanie to drażliwa kwestia w Rosji, gdzie władze w ostatnich latach wprowadziły różne przepisy wzmacniające kontrolę nad internetem i serwisami społecznościowymi. Ustawa o lokalizacji danych osobowych weszła w życie w 2015 roku. Zgodnie z nią każda firma, rosyjska lub zagraniczna, której celem jest współpraca z rosyjskimi użytkownikami, powinna zapewniać rejestrowanie, gromadzenie i przechowywanie danych osobowych obywateli Rosji wykorzystując bazy danych znajdujące się na terytorium tego kraju.
SZP/PAP