Polityka i prawo
Rekordowa kara dla gigantów technologicznych. Google i Amazon zapłacą miliony euro
100 milionów euro grzywny przyznał Google francuski organ nadzorujący ochronę danych osobowych. Największa w historii kara została przyznana za naruszenie krajowych przepisów dotyczących śledzenia reklam internetowych (plików cookie).
60 milionów euro kary dla GOOGLE LLC i kolejną w wysokości 40 milionów euro na GOOGLE IRELAND LIMITED zdecydowała się nałożyć Commission Nationale de l'Informatique et des Libertés (CNIL) - francuski organ ochrony danych osobowych. Wysokość grzywny, jak argumentował CNIL, jest spowodowana faktem, że praktyki firm dotknęły prawie pięćdziesiąt milionów użytkowników.
Oprócz Google 35-milionową grzywną płatną w Euro został ukarany również Amazon - także za brak zgody ze strony odwiedzających użytkowników zanim reklamowe pliki cookies były zapisywane na urządzeniach.
Zdaniem CNIL obie firmy w sposób niewystarczający dostarczały jednoznacznych informacji odnośnie tego, w jaki sposób korzystają z internetowych narzędzi do śledzenia oraz w jaki sposób użytkownicy odwiedzający francuskie wersje serwisów mogą odmówić użycia plików cookies.
Decyzja o nałożeniu sankcji oraz o publicznym przekazaniu jej wysokości zdaniem organu jest „uzasadniona powagą stwierdzonych naruszeń”. Oprócz kary grzywny na obie spółki został nałożony obowiązek naprawienia uchybienia oraz wdrożenie odpowiedniej polityki informacyjnej. Obaj giganci mają 3 miesiące na dostosowanie się do naprawienia uchybienia – w przeciwnym wypadku za każdy dzień zwłoki będzie nakładana kolejna kara w wysokości 100 000 euro.
Aktualizacja 14.12.2020: Do sprawy odniosło się biuro prasowe Amazona, które w oświadczeniu przekazanym redakcji stwierdzono, że "„Nie zgadzamy się z decyzją CNIL.". Czytaj więcej: Amazon: Nie zgadzamy się z decyzją francuskiego organu ochrony danych osobowych