Reklama

Polityka i prawo

Fot. pixnio.com/Domena publiczna

Pomoc dla obywateli online

Niemal wszystkie sprawie urzędowe można załatwiać przez internet. Jak to zrobić? - ministerstwo cyfryzacji opracowało szereg wytycznych, które mają ułatwić korzystanie z tych usług przez użytkowników.

Po pierwsze - profil zaufany

Przede wszystkim do załatwiania spraw urzędowych przez internet potrzebny jest  profil zaufany (PZ), który jest środekiem identyfikacji elektronicznej. 

Profil zaufany to zbiór danych o nas samych. W internecie, tak jak podczas osobistej wizyty w urzędzie, musimy udowodnić, że my to my. W sieci nie wylegitymujemy się dowodem osobistym, dlatego właśnie potrzebujemy profilu zaufanego

Marek Zagórski - minister cyfryzacji

Mówiąc inaczej – profil zaufany to nasze elektroniczne dane. Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL. Profil zaufany jest ważny 3 lata. Dlatego jeśli właśnie sobie przypomnieliście, że kiedyś go zakładaliście, sprawdźcie kiedy to było. Jeśli Wasz PZ skończył 3 lata – załóżcie nowy.

Obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 5,5 miliona Polaków. Warto do nich dołączyć - zachęca ministerstwo.

Jak założyć PZ? Sposoby są dwa. W obecnej sytuacji najlepiej to zrobić korzystając z bankowości elektronicznej. Taką możliwość dają największe polskie banki. Ich listę znaleźć można na stronie www.pz.gov.pl.

Drugi sposób na założenie profilu zaufanego to wypełnienie wniosku w internecie, a później potwierdzenie  PZ w punkcie potwierdzającym. Takie punkty to m.in. poczty, urzędy gmin czy starostwa. Ministerstwo cyfryzacji odradza jednak korzystania z tej metody w czasie epidemii i rekomenduje założenie PZ przez bankowość elektroniczną. Jednocześnie resort zapowiada pracę nad rozwiązaniem, które umożliwi założenie PZ bez konta w banku i wizyty w punkcie potwierdzającym.

Po drugie - GOV.PL

Po założeniu profilu zaufanego można już załatwiać urzędowe sprawy online. W tym celu trzeba udać się na stronę strony www.Gov.pl. 

To portal, który powstał po to, by ułatwiać życie obywatelom. Znajdą tam informacje ze wszystkich ministerstw, ale i wszystkie dostępne e-usługi – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Aby ułatwić wyszukiwanie pogrupowaliśmy je w kategorie. Można też skorzystać z wyszukiwarki. Poruszanie się po portalu jest bardzo intuicyjne, nawet dla osób, które rzadko korzystają z internetu – dodaje szef MC.

Oto tylko kilka przykładów spraw urzędowych, które można załatwić na GOV.pl:                          

  • Wyślij pismo ogólne,
  • Zgłoś urodzenie dziecka,
  • Uzyskaj dowód osobisty,
  • Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK),
  • Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące,
  • Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego,
  • Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę.
  • W kolejnych dniach krok po kroku wytłumaczymy Wam, jak z nich skorzystać.

Co ważne, każdy kto ma profil zaufany i wejdzie na GOV.pl może też zalogować się do konta Mój GOV (prawy górny róg strony) - rekomenduje resort cyfryzacji.

 Tam znajdziemy, nie tylko wszystkie woje dane, dostęp do e-usług, ale i… nową skrzynkę służącą do wymiany korespondencji z urzędami. Dzięki Mój GOV, aby wysłać pismo do urzędu nie musimy wchodzić na platformę ePUAP. 

Dzięki internetowi, niezależnie od sytuacji w jakiej się znaleźliśmy, urzędy są dla nas otwarte 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Korzystanie z e-administracji nie jest trudne – przekonuje minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Warto dobrze wykorzystać czas w domu, np. załatwiając urzędowe zaległości – dodaje szef MC.

 Więcej informacji na www.GOV.PL

AK/Informacja prasowa

Reklama

Komentarze

    Reklama