Reklama

Polityka i prawo

Newag pozywa Dragon Sector i Serwis Pojazdów Szynowych. "Naruszenie praw autorskich"

Jest ciąg dalszy sprawy blokad pociągów: Newag pozwał ekspertów z Dragon Sector oraz Serwis Pojazdów Szynowych o naruszenie praw autorskich. Na zdjęciu: 35WE-002 SKM Warszawa, który zablokował się podczas naprawy w marcu 2023 roku.
Jest ciąg dalszy sprawy blokad pociągów: Newag pozwał ekspertów z Dragon Sector oraz Serwis Pojazdów Szynowych o naruszenie praw autorskich. Na zdjęciu: 35WE-002 SKM Warszawa, który zablokował się podczas naprawy w marcu 2023 roku.
Autor. By Janusz Jakubowski from Warsaw, Poland - Newag "Impuls" 35WE-002, SKM Warszawa, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=103764836

Powraca sprawa konfliktu Newagu oraz grupy Dragon Sector. Jak poinformowali członkowie zespołu, nowosądeckie przedsiębiorstwo skierowało pozew o naruszenie praw autorskich przeciwko trójce ekspertów, którzy odkryli kod blokujący składy wyprodukowane w Nowym Sączu. Po stronie pozwanej znalazł się także Serwis Pojazdów Szynowych. 

Kwestia blokady pociągów, które zostały wyprodukowane przez nowosądecki zakład, toczy się od grudnia zeszłego roku. Jak opisywaliśmy, członkowie grupy Dragon Sector ujawnili istnienie problematycznego kodu ponad rok po otrzymaniu prośby o pomoc od Serwisu Pojazdów Szynowych, który przeprowadzał naprawy pociągów wyprodukowanych w Nowym Sączu.

Od początku historii Newag konsekwentnie zaprzecza, jakoby to przedsiębiorstwo odpowiadało za umieszczenie kodu blokującego w oprogramowaniu pociągów. Łącznie, według ujawnionych przez Dragon Sector danych, blokady posiadały 24 składy z 30 zbadanych – i nie były to wyłącznie Impulsy.

Czytaj też

Reklama

Pozwani o prawa autorskie i nieuczciwą konkurencję

Po tym, jak w połowie czerwca o sprawie ponownie zrobiło się głośno po publikacji Polskiej Agencji Prasowej, ostatni piątek miesiąca przyniósł kolejny rozwój sprawy.

Jak poinformował Michał Kowalczyk, członek Dragon Sector na portalu X (dawny Twitter) - on oraz dwóch pozostałych ekspertów, którzy odkryli blokady w pociągach - zostali pozwani przez Newag za naruszenie praw autorskich i nieuczciwą konkurencję. Czwartym pozwanym jest z kolei Serwis Pojazdów Szynowych.

Szczegóły pozwu są jednak dosyć interesujące. Według informacji ujawnionych przez Sergiusza Bazańskiego „q3k” na hackerspace.pl, Newag podał w dokumencie błędne adresy trójki członków Dragon Sector, przez co otrzymali oni kopie pozwu dopiero z warszawskiego sądu. Dokument ma objętość 164 stron, przy czym część to powtórzone zarzuty w stosunku do każdego z ekspertów.

Reklama

Pseudokod, który nie należy do Newagu? „Nie miał związku z problemem"

Co ciekawe, w pozwie Newag zawarł m.in. przykład fragmentów „zdekompilowanego i zmodyfikowanego ręcznie kodu”, który ma być „opracowaniem kodu Oprogramowania NEWAG IP”, czyli tzw. pseudokodem. Bazański we wpisie wskazał jednak, że zacytowany przez nowosądeckiego producenta taboru kod powstał w FBD jedynie w celu przedstawienia jak działa programowanie PLC. „Kod był przeznaczony dla wymyślonego sterownika silnika, który nie miał żadnego związku z problemem” – napisał.

Post Sergiusza Bazańskiego "q3k" na hackerspace.pl przedstawiający fragment pozwu Newagu z pseudokodem.
Post Sergiusza Bazańskiego "q3k" na hackerspace.pl przedstawiający fragment pozwu Newagu z pseudokodem.
Autor. q3k/hackerspace.pl

Sprawę na portalu X poruszyła również posłanka Paulina Matysiak (Razem). „Z informatyków, którzy odkryli metodę działania producenta i wprowadzone zmiany oprogramowania firma próbuje zrobić winnych” – napisała. Zapowiedziała również, że temat blokad w pociągach Newagu zostanie poruszony na posiedzeniu Komisji Infrastruktury.

Czytaj też

Reklama

Zbigniew Krüger: SPS złoży powództwo wzajemne przeciwko Newagowi

Skierowaliśmy pytania w sprawie pozwu do Dragon Sector, Newagu oraz Serwisu Pojazdów Szynowych. W imieniu SPS odpowiedział naszej redakcji adwokat Zbigniew Krüger, który współpracuje w tej sprawie również z ekspertami z Dragon Sector. Według jego słów, przedsiębiorstwo było przygotowane na pozew zapowiadany przez Newag już w grudniu, a który ma być ograniczeniem konkurencji.

Umieszczenie w oprogramowaniu pociągów blokad stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji i w tym zakresie SPS złoży powództwo wzajemne przeciwko Newag. Zarzuty pozwu nie mają podstaw, twierdzenia, że Koleje Dolnośląskie nie miały licencji na oprogramowanie sterujące ich pojazdami są absurdalne. Podkreślam, że zarówno Dragon Sector, jak i SPS podjęli działania w pełni zgodne z prawem
adwokat Zbigniew Krüger

Słowa Krugera wskazują również, że pozew Newagu jest narzędziem do uniemożliwienia serwisowania pociągów, w których znajdowały się blokady, poza zakładem producenta. Adwokat wskazał również na interesującą kwestię związaną z autorstwem kontrowersyjnego kodu blokującego. „Poprzez złożenie tego pozwu Newag de facto przyznaje się do autorstwa kodu zawierającego blokady” - przekazał Zbigniew Krüger naszej redakcji.

Gdy tylko otrzymamy odpowiedzi na pytania ze strony Newagu oraz Dragon Sector, zaktualizujemy artykuł o ich treść.

Czytaj też

Serwis CyberDefence24.pl otrzymał tytuł #DigitalEUAmbassador (Ambasadora polityki cyfrowej UE). Jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na:[email protected].

Reklama

Komentarze (2)

  1. Remov

    Warto przypomnieć, że zgodnie z przepisami Newag miał obowiązek zablokować pociągi nie mające wymaganych przeglądów. Jednocześnie SPS Mieczkowski nie ma licencji ani uprawnień do serwisowania pociągów Newag, więc to jego działania są czynami nieuczciwej konkurencji.

  2. Remov

    SPS i Dragon Sektor leżą i kwiczą

Reklama