Reklama

Polityka i prawo

Nadmierne uregulowanie cyfrowej gospodarki to błąd. „Trzeba znaleźć równowagę”

Fot. bzak/Pixabay
Fot. bzak/Pixabay

„Musimy unikać nadmiernego regulowania cyfrowej gospodarki” - wskazał Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska. Jak dodał, przepisy powinny być jasne i nie stwarzać żadnych wątpliwości dla podmiotów, których dotyczą.

Związek Cyfrowa Polska to współorganizator konferencji Digital Services Act and Digital Markets Act - importance for the Three Seas Initiative Countries, podczas której dyskutowano nt. projektowanych przez KE przepisów dla unijnego jednolitego rynku cyfrowego.

Legislacje Akt o usługach cyfrowych (DSA) i Akt o rynkach cyfrowych (DMA) mają regulować obowiązki i odpowiedzialność pośredników świadczących usługi cyfrowe w UE wobec użytkowników oraz zapewnić wyrównane szanse dla mniejszych graczy i strażników dostępu na rynku usług cyfrowych - przypomniano w komunikacie. Obecnie w sprawie regulacji prowadzone są konsultacje społeczne.

Pandemia a cyfryzacja 

W opinii obecnej na konferencji wiceminister gospodarki i innowacji Litwy Jovity Neliupšiene, pandemia pokazała znaczenie cyfryzacji dla życia i całej gospodarki. W sposób jasny ukazała, że regulacje na rzecz sprawiedliwej konkurencji i m.in. ochrony przed mową nienawiści w sieci są potrzebne - stwierdziła Neliupšiene. Jak dodała, niejasne środowisko prawne nie sprzyja wzrostowi gospodarki. Potrzebujemy jasności i przejrzystych zasad w świecie cyfrowym - mówiła.

Jak podkreśliła wiceminister gospodarki i innowacji Litwy, dostawcy usług cyfrowych online mają realny wpływ na wybory obywateli. Musimy wyrównać szanse na rynku, oferując jednolite, zunifikowane zasady dla wszystkich graczy - oceniła.

Nadmierna regulacja to błąd 

Prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik podczas konferencji wskazał, że musimy unikać nadmiernego regulowania cyfrowej gospodarki. Jego zdaniem przepisy powinny być jasne i nie stwarzać żadnych wątpliwości dla podmiotów, których dotyczą, czyli biznesu i konsumentów.

Kanownik dodał, że trzeba znaleźć równowagę nie tylko pomiędzy małymi i największymi graczami na rynku, obowiązkami i prawami platform oraz użytkowników, ale również wpływem na rynki wewnętrzne UE.

Unikajmy nierównego obciążenia rozwijających się gospodarek Europy Środkowo-Wschodniej” - zaapelował prezes ZCP.

Użytkownik w centrum uwagi

Dyrektor związku sektora ICT na Litwie INFOBALT Mindaugas Ubartas ocenił, że nie możemy pozwolić sobie na odpływ usług z UE. Jego zdaniem przepisy powinny skupić się na wsparciu dobrego biznesu, zamiast obciążać wszystkich graczy na rynku. Nie ma co liczyć na wzrost start-upów w Europie, jeśli zespół prawników potrzebny będzie, aby uruchomić sklep online - powiedział Ubartas.

Dyrektor Departamentu Polityki Cyfrowej KPRM Michał Pukaluk podczas konferencji wskazał, że celem DSA musi być wzmocnienie pozycji użytkownika wobec wielkich platform. Jego zdaniem DMA z kolei ma działać na rzecz zapewnienia możliwości konkurowania firm z sektora MŚP z większymi platformami i wyrównania szans na rynku.

Znaczenie wielkich platform 

Według Ubartasa, DSA i DMA wyrastają z niezdolności Europy do zbudowania własnych, wielkich platform online.

Powinniśmy zastanowić się, jak budować swoją konkurencyjność i pozycję na rynku usług cyfrowych - powiedział. Bez dużych platform, nasze małe przedsiębiorstwa i start-upy nie miałyby szans na wzrost, a usiłując regulacjami objąć wąskie grono największych podmiotów, paradoksalnie obciążamy również mniejszych graczy - podkreślił dyrektor INFOBALT.

Pośpiech w tworzeniu przepisów nie jest wskazany, a powstające regulacje powinny być opracowywane w sposób przemyślany, z uwzględnieniem głosu wszystkich zainteresowanych - stwierdzili uczestnicy debaty.

Związek Cyfrowa Polska to branżowa organizacja pracodawców o charakterze non-profit, zrzeszająca największe firmy z branży sektora cyfrowego i nowych technologii.

SZP/PAP


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama
Źródło:PAP
Reklama
Reklama

Komentarze