Polityka i prawo
Facebook wytacza proces firmie umożliwiającej publikację fake newsów
Facebook złożył pozew przeciwko Basantowi Gajjarowi, właścicielowi firmy LeadCloak, produkującej oprogramowanie maskujące dla firm. Umożliwia ono reklamodawcom obejście filtrów wyłapujących niepożądane treści i publikowanie ich w serwisie.
Koncern Marka Zuckerberga zarzuca programiście, że umożliwił oszustom internetowym publikowanie na Facebooku i Instagramie szkodliwych treści, takich jak np. nieprawdziwe informacje dotyczące epidemii Covid-19, kryptowalut, podróbek farmaceutyków czy środków na odchudzanie - łamiąc w ten sposób politykę firmy.
Basant Gajjar jest właścicielem niewielkiej firmy LeadCloak, produkującej oprogramowanie maskujące. Pozwalało ono reklamodawcom na zmylenie systemu Facebooka dopuszczającego treści do publikacji, przez przekierowywanie go na zupełnie inną stronę, niż ta którą widzieli użytkownicy. Dzięki oprogramowaniu niepożądane treści były przepuszczane przez system, po czym użytkownicy serwisu byli zalewani przez oszustów spamem lub dezinformacją.
"Gajjar i jego firma LeadCloak złamali politykę Facebooka, dostarczając reklamodawcom oprogramowanie, umożliwiające im obejście systemów monitorujących treści. Działania te wymierzone były także w inne firmy technologiczne, w tym Google, Oath, WordPress, Shopify i inne" - napisał w oświadczeniu Facebook.
Koncern nie zdradził, na ile ocenia straty finansowe z tytułu publikowania niepożądanych reklam w serwisie. Facebook nie po raz pierwszy walczy w sądzie z oszustami. W grudniu ubiegłego roku firma wytoczyła proces spółce ILikeAd z Hongkongu za hakowanie kont użytkowników i publikowanie na nich niechcianych reklam.