Polityka i prawo
Dla polskich firm cyberbezpieczeństwo ważniejsze od 5G
Jedna czwarta firm zarówno w Polsce jak i na świecie uznaje technologie bezpieczeństwa danych za kluczowe w ich rozwoju w ciągu najbliższych pięciu lat. Według raportu opracowanego dla HSBC, jedynie 17 proc. krajowych firm stawia obecnie na 5G.
W opublikowanym w środę raporcie czytamy, że 26 proc. przedsiębiorstw na świecie i w Polsce w ciągu najbliższych 5 lat będzie stawiać na technologie bezpieczeństwa danych jako najważniejszych w ich rozwoju. Odnośnie rozwiązań opartych na sieci 5G - taką drogę rozwoju wskazuje 25 proc. globalnych firm; w Polsce jest to 17 proc.
"Polskie firmy bardzo dobrze zdają sobie sprawę z tego, że wdrażanie innowacji, nowych technologii jest kluczowe dla pozostania konkurencyjnymi. Odpowiednie wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań pozwoli zwiększyć produktywność, obniżyć koszty oraz poprawić jakość dostarczanych towarów i usług" - wskazuje dyrektor Departamentu Finansowania Handlu i Faktoringu w HSBC Polska Piotr Winnicki.
HSBC poinformowało, że z odpowiedzi ankietowanych firm na świecie wynika, iż różnice w postrzeganiu najbardziej przydatnych technologii pojawiają się już na poziomie branży, w której funkcjonuje dana firma. Przedsiębiorstwa sektora usług wskazują jako kluczową technologię bezpieczeństwa danych oraz rozwój sieci 5G. Z kolei firmy sektora dóbr uważają, że zastosowanie rozwiązań z zakresu robotyki jest istotne dla ich rozwoju. W handlu hurtowym i detalicznym najważniejszy jest IoT tj. Internet rzeczy (28 proc.), a następnie bezpieczeństwo danych (26 proc.), jeśli chodzi o produkcję i motoryzację prym wiodą AI, czyli sztuczna inteligencja (28 proc. i 26 proc.), a następnie robotyka (26 proc. i 25 proc.) - dodano.
Jak wyjaśniono, wdrażając technologie związane z bezpieczeństwem danych, firmy spodziewają się, że nowe rozwiązania wpłyną na zwiększenie satysfakcji klientów (33 proc.), pomogą w dostosowaniu do obwiązujących przepisów (34 proc.) oraz będą wsparciem w realizacji idei zrównoważonego rozwoju, jak również znajdą zastosowanie w polepszaniu jakości produktów/usług (27 proc. ). Z kolei trzy główne zalety wynikające z wdrożeń bazujących na sztucznej inteligencji i uczeniu się maszynowym, to poprawa jakości, zwiększenie wydajności i zmniejszenie kosztów.
"Plany polskich firm nie odbiegają w kwestii zastosowania nowych technologii od przedsiębiorstw na całym świecie. W porównaniu wyników dla Polski i pozostałych badanych rynków, różnicę widać w postrzeganiu potencjału technologii 5G. Podczas gdy globalnie jako kluczową wskazuje ją 25 proc. badanych, w Polsce jest to 17 proc. Bardziej niż firmy operujące na pozostałych rynkach europejskich doceniamy jednak robotykę i druk 3D. Wśród ich zalet przedsiębiorstwa dostrzegają poprawę User Experience oraz produktywności, a także zmniejszenie kosztów, co często okazuje się kluczowe dla działalności firmy" - czytamy w raporcie.
HSBC zwraca uwagę, że wyniki badania na całym świecie różnią się w zależności od regionu, jednak tylko w rejonie Australii i Oceanii sztuczna inteligencja zajęła pierwsze miejsce. Dla badanych z pozostałych rynków bezpieczeństwo danych jest priorytetem. Ponad to w skali globalnej w ciągu trzech do pięciu następnych lat jako najistotniejsze wskazano takie rozwiązania jak Internet rzeczy (22 proc.), uczenie maszynowe (25 proc.) czy sieć 5G (25 proc.).
Badanie HSBC Navigator zostało przeprowadzone przez Kantar. Wyniki zostały opracowane na podstawie odpowiedzi udzielonych przez ponad 9,1 tys. firm z 35 krajów świata, w tym 200 z Polski. Badanie było prowadzone od sierpnia do września bieżącego roku.