Polityka i prawo
14 proc. Amerykanów zmieniło poglądy przez media społecznościowe
Według badań przeprowadzonych przez PEW Research Center, 14 proc. dorosłych Amerykanów zmieniło w ciągu ostatniego roku poglądy na sprawy społeczne lub polityczne przez treści zamieszczane w mediach społecznościowych.
PEW podkreśla, że najbardziej podatni na wpływ mediów społecznościowych na poglądy społeczne i polityczne są młodzi mężczyźni w wieku od 18 do 29 lat. W grupie tej 29 proc. badanych zadeklarowało, że pod wpływem treści zamieszczanych na platformach społecznościowych zmienili swoje dotychczasowe przekonania. Eksperci zaznaczają, że to niemal dwa razy tyle, co wśród badanych obu płci w grupie trzydziestolatków.
Osoby należące do mniejszości etnicznych są bardziej podatne na zmianę poglądów, niż Amerykanie spoza tych grup. Około 19 proc. osób czarnoskórych i 22 proc. Amerykanów z hiszpańskojęzycznej grupy kulturowej zadeklarowało, że w ciągu ostatniego roku zmieniło poglądy dzięki mediom społecznościowym. W grupie osób nie należących do mniejszości etnicznych odsetek ten wyniósł tymczasem 11 proc.
Bardziej skłonni do zmiany poglądów byli badani sympatyzujący z Partią Demokratyczną (17 proc.). Tymczasem, Republikanie są bardziej odporni na ich wpływ - zaznacza PEW. W tej grupie do zmiany przyznało się 9 proc. badanych. W grupie Demokratów widoczne są również podziały ze względu na płeć: mężczyźni zmieniali poglądy chętniej (21 proc.), niż kobiety (14 proc.). W grupie badanych o poglądach republikańskich według PEW proporcje odpowiedzi rozkładają się równo - dla obu płci odsetek respondentów, którzy zmienili poglądy, to 9 proc.
Badani, którzy zmienili poglądy pod wpływem mediów społecznościowych, deklarują że decydującym czynnikiem była najczęściej możliwość porozmawiania z ludźmi o podobnych przekonaniach (67 proc. odpowiedzi). Atrakcyjna z ich punktu widzenia jest również możliwość bezpośredniego zaangażowania się w działalność polityczną, jaką mają dawać im media społecznościowe (63 proc.). 56 proc. z kolei deklaruje, że wpłynęły one na ich poglądy polityczne i społeczne, bo są platformą, dzięki której badani mogą swobodnie wyrażać się w przestrzeni publicznej.
Według PEW, Amerykanie, którzy nie zmienili w ciągu ostatniego roku poglądów przez media społecznościowe, do korzystania z tych platform przywiązują znacznie mniejszą wagę. Eksperci zaznaczają, że dla nich portale społecznościowe to przede wszystkim miejsce, w którym mogą zostać usłyszane osoby, dla których brakuje miejsca w głównym nurcie medialnym.
Badanie zostało przeprowadzone pomiędzy 29 maja a 11 czerwca tego roku na reprezentatywnej próbie dorosłych obywateli USA.