Reklama

Social media

Polacy zagubieni w świecie danych. Tylko co trzeci uważa, że ma nad nimi kontrolę

fot. Alexander Sinn/ Unsplash/ Domena publiczna
fot. Alexander Sinn/ Unsplash/ Domena publiczna

Aż 80 proc. badanych Polaków uważa, że strony gromadzą zdecydowanie zbyt wiele informacji na nasz temat, a 83 proc. przynajmniej czasami wie, kiedy te dane udostępnia. Z drugiej strony, tylko 31 proc. uważa, że ma kontrolę nad swoimi danymi.

Czy będąc online można nie udostępniać danych na swój temat? Co trzeci Polak uważa, że da się nie przekazywać informacji rządowi, prywatnym firmom i dostawcom usług internetowych. Zdaniem 34-35 proc. ankietowanych można pominąć każdy z tych podmiotów.

Z kolei gromadzenie danych przez przynajmniej jeden z nich da się wykluczyć według aż 49 proc. badanych - wynika z badania Mediacom na zlecenie Surfshark. 

image
Fot. Informacja prasowa Surfshark

Polacy zagubieni w świecie danych

Z badania Mediacom wprost wynika, że Polacy są zdezorientowani w kwestii gromadzenia danych online. Z jednej strony aż 80 proc. populacji uważa, że strony gromadzą zdecydowanie zbyt wiele informacji na nasz temat, a 83 proc. przynajmniej czasami wie, kiedy te dane udostępnia. Z drugiej – tylko 44 proc. respondentów z przekonaniem uznało, że wie, komu i kiedy przekazuje swoje dane. Z kolei tylko 31 proc. uważa, że ma kontrolę nad swoimi danymi.

Podobny problem obserwowany jest w wielu krajach. Wyniki bardzo zbliżone do polskich uzyskano podczas badania Pew Research w USA. Na co dzień internauci nie są świadomi, jak wiele informacji gromadzą na ich temat aplikacje i strony internetowe.

Wiemy, że za mało wiemy

Prywatność w internecie to sfera, w której tylko co trzeci ankietowany jakoś się odnajduje (36 proc.), ale nawet w tej grupie jedynie 3 proc. oznaczyło swoją wiedzę jako zdecydowanie wystarczającą. Wszyscy pozostali albo są zdezorientowani (38 proc.), albo przyznają się do niedostatecznej wiedzy (26 proc.).

Z kolei tylko 34 proc. ankietowanych poprawnie odpowiedziało, czym jest VPN bądź, 70 proc. nie wiedziało, co to jest ransomware. Dokładnie tyle samo pytanych Polaków nie wie, że Wi-Fi nie jest domyślnie szyfrowane. Z kolei o braku domyślnego szyfrowania popularnych usług e-mail nie wiedziało aż 77 proc. ankietowanych.

Strony internetowe wiedzą o nas zbyt wiele

Pomimo niepokojącego braku świadomości o gromadzeniu ich danych, 80 proc. Polaków uważa, że strony internetowe zbierają zbyt dużo informacji na ich temat. Potwierdzają to statystyki.


Chcemy być także bliżej Państwa – czytelników. Dlatego, jeśli są sprawy, które Was nurtują; pytania, na które nie znacie odpowiedzi; tematy, o których trzeba napisać – zapraszamy do kontaktu. Piszcie do nas na: [email protected]. Przyszłość przynosi zmiany. Wprowadzamy je pod hasłem #CyberIsFuture. 

image
Fot. Reklama

Reklama

Komentarze

    Reklama